Mainos
Mainos

Kuluttajat vertailivat pankkimaksujen hintoja

Kuluttajajärjestö Kuluttajat-Konsumenterna on vertaillut pankkien palvelumaksuja. Kuluttajat ei kuitenkaan kerro suoraan, mikä pankki olisi edullisin. Vertailusta käy ilmi, että jokainen pankki hinnoittelee palvelunsa eri tavalla.

Pankkimaksuista selviää, että pankit haluavat ohjailla asiakkaita. Ohjailu näkyy esimerkiksi niin, että joku pankki haluaa asiakkaat verkkopankkiin ja joku toinen taas pois maksuautomaateilta.

Selvityksessä oli mukana kaikkiaan seitsemän pankkiryhmittymää sekä tiedot niiden palvelumaksuista, peruskäyttötileistä ja asiakasryhmistä.
-Onhan se hyvä huomata, mitä uusia maksuja tulee nyt vuodenvaihteessa. Esimerkiksi maksuautomaatilla maksaminen saattaa muuttua maksulliseksi. Tarkoituksemme on myös päivittää näitä tietoja useita kertoja vuodessa eli aina silloin, kun muutoksia tulee, järjestön kuluttajasihteeri Kaisa Pannimaa-Pätsi kertoo. Järjestön päämäärä on myös herättää keskustelua pankkimaksuista.

-Pankkien keskinäinen edullisuus selviää todennäköisesti pikku hiljaa, kun asiakkailta alkaa tulla kommentteja, Pannimaa-Pätsi huomauttaa. Selvityksessä on mukana pankkien eri asiakasryhmille suuntaamia palvelupaketteja, jotka osaltaan vaikuttavat palvelumaksuihin.

-On hyvä tietää, mistä suostumme maksuja maksamaan. Yritimme myös helpottaa tilannetta keräämällä pohjatietoa, koska maksutiedot ovat aika lailla hajallaan. Monesti käy niin, ettei edes saada tietoja vaikka niitä erikseen kysyttäisiin.

Näin laajaa selvitystä ei ole tehty kymmeneen vuoteen, Pannimaa-Pätsi sanoo Toistaiseksi vertailu kokonaisuudessaan on saatavilla vain järjestön kotisivuilta.
-Yritämme saada sen myös julkaisumuotoon, mutta meiltä puuttuu rahoittaja, Pannimaa-Pätsi sanoo. Pankit ovat tarkastaneet vertailun tiedot.

(MTV3-STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme