Mainos

Kuluttajia varoitetaan alen ansoista

Kuluttajaviranomaiset näkevät alennusmyyntien markkinoinnissa huolestuttavia keinoja, joilla aleshoppaajaa koetetaan sumuttaa. Kaupat yrittävät tehdä vaikutusta muun muassa suurilla alennusprosenteilla.

Prosenttivertailun sijasta tulisikin verrata tavaroiden lopullisia hintoja.

- Ei kannata tuijottaa alennusprosenttia vaan katsoa, mikä lopullinen myyntihinta on. Voi olla, että viereisestä kaupasta saa normaalihinnalla saman tuotteen edullisemmin, varoittaa lakimies Katri Väänänen Kuluttajavirastosta.

Kuluttajat ovat kertoneet viranomaisille myös havainnoista, joiden perusteella näyttää siltä, että hintoja nostetaan hetkeä ennen alennusmyyntejä. Näin alennus saadaan näyttämään suuremmalta kuin se oikeasti onkaan.

Kaupat saattavat myös ostaa erikseen alesesonkia varten kausituotteita, joita ei ole ikinä myytykään normaalihinnalla. Alennusmyyntimarkkinoinnin perussääntöjen mukaan tällainen on kiellettyä.

(MTV3 - STT)

Kommentoi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot