Mainos
Mainos

Kuvat: Kissat ja "mieslapset" eivät äänestä, leppäkerttu väärässä paikassa – tässäkö vuoden karuimmat kuntavaalimainokset?

Kuntavaaliehdokkaiden kampanjointi on usein olosuhteiden pakosta esimerkiksi eduskuntavaaleja kotikutoisempaa. Näissä vaaleissa tahattoman ja tarkoituksellisen käppäisistä mainoksista on tullut valtava someilmiö – joka saattaa jopa lisätä kiinnostusta vaaleja kohtaan.

Kuntavaalit ovat niin täynnä koomisia vaalimainoksia, että Suomen karuimmat vaalikuvat -sivuston suosio on kasvanut räjähdysmäisesti.

Tero Leponiemi perusti sivuston ystävänsä kanssa vuonna 2012 ja nyt sillä on jo yli 8000 tykkäystä.


– Tämä on ollut varmaan vaalien näkyvimpiä kampanjoita ja olemme saaneet paljon positiivista palautta, kertoo sivuston ylläpitäjä Tero Leponiemi.

Yksi ensimmäisistä karuimpiin vaalikuviin päätyneistä kuvista näissä vaaleissa oli Kokkolan vasemmistoliiton ehdokkaan Seppo Tastulan mainos, jossa todetaan kursailematta: "Kalja kusettaa, Seppo ei!"


Vaikka mainos onkin harkitun hauska, Tastula ei osannut odottaa,  kuinka paljon medianäkyvyyttä mainos saisi.

– Ei tullut mieleenkään, että tällä lailla lähtisi leviämään, hän totesi MTV Uutisille.


Monille ehdokkaille Suomen karuimpiin vaalikuviin päätyminen tuleekin yllätyksenä. Tastulan mainos oli tarkoitettu hauskaksi, mutta monien sivuston kuvien komiikka on tahatonta.

Joidenkin kuvissa näkyy pieni budjetti tai rajalliset kuvankäsittelytaidot ja vahinkojakin voi mainosta laatiessa sattua: monelta esimerkiksi äänestysnumeron kirjoittaminen mainokseen näyttää unohtuneen ja se on lisätty kotikutoisesti jälkikäteen.


Mahdollisesti eniten huomiota viime päivinä saanut mainos syntyi sekin vahingossa.

Helsingissä RKP:n ehdokkaana olevan Silja Borgarsdóttir Sandelinin vaalimainoksen sommittelu on herättänyt paljon hilpeyttä. Sandelin kertoo lähettäneensä vain kuvan ja tekstin puoluetoimistolle ja toimiston tehneen mainoksen.


–  Tämä oli varmasti vahinko, puoluetoimistolla on paljon töitä, Sandelin kertoo MTV Uutisille.  

– Eihän tämä ihan oma imago ole eikä tarkoituksena ollut päätyä Karuimpiin vaalikuviin. Mutta jos jollain on hauskaa ja ihan hyvissä mielin naurattaa, niin siitä vaan, Sandelin nauraa.


On kuitenkin joitain vaalimainoksia, jotka vaikuttavat suoraan sosiaaliseen mediaan räätälöidyiltä.

Heikkolaatuisia kuvanmuokkauksia ja hauskoja iskulauseita viljellään tarkoituksella, jotta ne leviäisivät meemeinä tai huomiota saataisiin esimerkiksi Suomen karuimmissa vaalikuvissa.


Leponiemi kertookin, että on joitain ehdokkaita, jotka ovat itse tarjonneet kuviaan sivustolle.

Yksi heistä on Vantaan perussuomalaisten ehdokas Tommi O. Pälve. Hän tekee vaalimainoksistaan tarkoituksella hauskoja ja niitä on ollut Karuimmissa vaalikuvissa useita.


– Tämä on ihan tällaista sissimarkkinointia, Pälve kertoo MTV Uutisille.

Pälveen hauskojen vaalimainosten tarkoituksena ei ole kuitenkaan pelkästään naurattaa. 


Pälve uskoo, että jos mainos herättää huomiota, on todennäköisempää, että myös ehdokkaan arvoihin tutustutaan.

– Viimeisintä blogimerkintääni klikattiin 10 000 kertaa ja arvoistani on myös kyselty.


Lukijan päässä syntyville tahattoman hauskoille mielikuville vaalimainoksen laatija ei tietenkään voi mitään. 


Tämän on saanut tuta esimerkiksi Turun kristillisdemokraattien ehdokas Jari Viherlampi, jonka numeroksi on sattunut pedon lukuna tunnettu 666. 

Viherlampi ei ole ottanut hänelle sattunutta numeroa huonona enteenä.


–  Raamatun mukaan se on numero muiden joukossa, ellei ole otsassa tai oikeassa kädessä, Viherlampi selittää.

– Heti, kun kuulin, että 666 tulee Turkuun arvasin, että se tulee minulle. On vastuullinen tehtävä kantaa tätä numeroa.

Leponiemi uskoo, että hauskat vaalimainokset voivat lisätä kiinnostusta kuntavaaleja kohtaan.

– Uskon, että tämä tuo politiikkaa jollain tasolla tutummaksi tahattoman komiikan ja naurun kautta.

Juttua korjattu 30.3. kello 22.59: Poistettu yksi väärennetty vaalimainos.  




Kommentoi

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot