Mainos
Mainos

Kyläkauppias avautuu Lapin Kansalle kahden päivän puhelinpiinasta: Verkot kaatuivat täysin, edes 112:een ei voinut soittaa: "Asiakkaat olivat peloissaan"

Pohjois-Lapissa Inarin kunnassa, Näätämöstä Sevettijärvelle koettiin lähes kahden päivän mittainen puhelinpiina viime sunnuntaista tiistai-iltaan saakka, kertoo Lapin Kansa.

Lehden mukaan millään puhelimella ei saanut yhteyttä mihinkään, välillä ei edes hätäkeskukseen.

Näätämön K-Marketin kauppias Juha-Matti Lias kertoo lehdelle, että kaupalla kävi paljon ihmisiä ihmettelemässä tilannetta.

– Osa oli peloissaankin, miten hälytetään apua ja kuinka yksin asuvat ikäihmiset pärjäävät. He eivät päässeet tilaamaan taksia, kenellekään ei voinut soittaa. Välimatkat talosta toiseen ovat pitkiä, Lias kertoo lehden haastattelussa.

Puhelinpiina ei ollut ensimmäinen laatuaan. Lias kertoo lehdelle, että myös kesäkuussa yhteydet olivat alhaalla sähkökatkon vuoksi.

Tässä tilanteessa edes 112:een ei voi soittaa

Kahden päivän puhelinpiinan aikana ei pystynyt välillä soittamaan edes hätäkeskukseen, sillä kaikkien operaattoreiden verkot olivat alhaalla.

– Lapissa operaattorit toimivat usein samassa mastossa. Jos sähköntulo mastoon jostakin syystä katkeaa, vaikuttaa se kaikkien toimintoihin, Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskuksen tilannekuvaryhmän päällikkö Jarna Hartikainen selventää Lapin Kansan haastattelussa.

Lapin Kansan mukaan jokaisella suomalaisella on oikeus saada vakituiseen asuinpaikkaansa tai yrityksensä toimipisteeseen kohtuuhintainen puhelinliittymä sekä laajakaistaliittymä. Mikäli kuuluvuutta ei saavuteta, asiakas voi olla yhteydessä operaattorin lisäksi Viestintävirastoon.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme