Mainos
Mainos

Kysely: Iäkkäistä moni ei ole koskaan asioinut verkossa

Ikäihmisistä moni ei ole koskaan asioinut verkossa, käy ilmi Vanhus- ja lähimmäispalvelun liiton Vallin kyselystä. Vastaajista reilu viidennes sanoo, ettei ole koskaan asioinut verkossa millään tavalla. Neljännes vastaajista kertoo, että ei ole käyttänyt sähköistä tunnistautumista.

Osalle ikäihmisistä sähköiset palvelut ovat kuitenkin tuttuja. He käyttävät verkossa erityisesti pankki- ja terveyspalveluita.

Liitto kantaa huolta digitaalisten palvelujen saavutettavuudesta. Pulmana on esimerkiksi se, että kaikilla vanhuksilla ei ole käytössään sopivia laitteita verkkoasiointiin.

– Kun julkiset palvelut siirtyvät entistä enemmän sähköisiksi, on huolehdittava niiden helppokäyttöisyydestä ja saavutettavuudesta. Erilaisten käyttäjäryhmien tasavertaisuus ja palvelujen saanti on taattava, sanoo liiton toiminnanjohtaja Virpi Dufva tiedotteessa.

Lapset apuna

Kyselyssä selvitettiin myös, keiltä ikäihmiset saavat apua sähköisen asioinnin pulmissa. Vastanneista 80 prosenttia on turvautunut lastensa tai muiden sukulaistensa apuun. Lisäksi 28 prosenttia oli saanut apua ystäviltään tai tuttaviltaan. Vain harva, noin 12 prosenttia oli hakenut apua kirjastoista.

Liitto muistuttaa, että sähköiseen asiointiin tarvitaan apua.

– Luotettavaa henkilökohtaista opastusta on tällä hetkellä monella paikkakunnalla vaikea ellei mahdoton saada. Myös terveyssyyt kuten heikko näkö ja motoriset ongelmat voivat estää sähköisen asioinnin. Moni kertoi olevansa täysin läheisten avun varassa, kertoo Vallin Ikäteknologiakeskuksen kehittämispäällikkö Sanna Kaijanen tiedotteessa.

Kyselyyn vastasi noin 900 ikäihmistä, joista noin 400 täytti lomakkeen verkossa ja noin 500 paperilla. Liiton mukaan verkossa vastanneet olivat keskimäärin nuorempia kuin paperilla vastanneet. 

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme