Mainos
Mainos

Lähijunien lipunmyynti loppui kesäkuussa – Santtu hämmästyi espoolaisaseman "lippuautomaattia"

Lähijunien konduktöörit lopettivat lipunmyynnin kesäkuussa. Lipunmyyntiautomaattien asennustyöt ovat kuitenkin edelleen kesken, ja automaatti puuttuu noin 20 asemalta.

Santtu Lindroos nappasi kuvan Espoon Koivuhovin juna-asemalta ihmetellen, missä vaiheessa automaatin asennustyöt oikein ovat. Kuvassa on pelkkä automaatin jalusta. 

Lindroos kirjoitti asiasta Facebookissa, jossa kuva sai paljon ihmettelyä osakseen. 

– Miten ne turistit, joilla ei ole matkakorttia, appseja tai tietoa näistä?

Konduktöörien lipunmyynti loppui HSL-alueen lähijunissa ja VR:n lähijunissa Tampereen, Lahden ja Siuntion suuntaan kesäkuun 19. päivä.

Junaliput on siis hankittava ennakkoon joko lippuautomaatista, asemien lipunmyyntipisteistä, VR:n verkkokaupasta tai R-kioskilta. Lipun voi ostaa myös VR:n tai HSL:n mobiilisovelluksilla.

Lippuautomaatteja ei kuitenkaan ole vielä kaikilla HSL:n alueen asemilla.

Asiakasvastaava Leena Rantanen-Saaren mukaan HSL:n alueella lippuautomaatti puuttuu vielä noin 20 asemalta. Asennustyöt ovat kuitenkin käynnissä ja tavoitteena on saada automaatit joka asemalle kesän aikana.

– Pohjatyöt ja sähköt on jo tehty kaikilla asemilla ja työt etenevät koko kesän ajan, Rantanen-Saari sanoo.

Automaatit asennetaan viimeisenä niille asemille, joissa matkustajia on vähemmän. Automaatti sijoitetaan Helsingin suuntaan menevän raiteen puolelle.

Valtaosa käyttää matkakorttia

VR:n oman lähiliikenteen alueella kaikilla asemilla, Siuntiota ja Riihimäki–Lahti -väliä lukuun ottamatta, on automaatti.

– Siuntioonkin lippuautomaatti on tulossa aivan lähiviikkojen kuluessa. Riihimäki-Lahti -välille automaatit asennetaan ensi vuonna ja junamyynti jatkuu siihen asti, VR:n lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä lupaa.

Sipilä muistuttaa, että muutos koskee vain hyvin pientä osaa lähijunien asiakaskunnasta. HSL:n alueella junalipuista vain 1,6 prosenttia ostettiin junasta, VR:n omalla alueella alle kymmenen prosenttia.

– 95 prosenttia matkustajista käyttää matkakorttia, joka toimii kuten ennenkin. Myös mobiililippujen suosio on kasvanut, Rantanen-Saari sanoo.

Muutos on otettu vastaan hyvin

Uudistuksen myötä konduktöörit tarkastavat liput kaikilta matkustajilta junissa ollessaan. Siirtymävaiheessa liputtomia matkustajia pyritään ensisijaisesti auttamaan lipun hankinnassa.

– Alkuvaiheessa on pidetty pehmeämpää linjaa ja keskitytty opastamaan ja neuvomaan asiakkaita eri lipunmyyntikanavista. Sekä konduktöörit että HSL:n tarkastajat ovat käyttäneet pelisilmää näissä tilanteissa, Sipilä sanoo.

Matkustajat ovat Sipilän mukaan ottaneet muutoksen vastaan pääosin hyvin.

– Osalla asiakkaista on ollut jotain haasteita lipun oston kanssa, mistä olemme saaneet palautetta, mutta uskomme, että siinäkin ollaan menossa parempaan suuntaan ja uudet lipunmyyntikanavat tulevat asiakkaille tutuiksi.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme