Mainos
Mainos

Länsimetro on kulkenut vastatuulessa louhintavaiheesta asti – avajaisia odoteltu jo kolme vuotta

Länsimetron matkustajaliikenteen on määrä käynnistyä lauantaina 18. marraskuuta. Projektin tie on ollut pitkä ja kivikkoinen ja läntisen osuuden käyttöönotto on viivästynyt useaan otteeseen.

Ensi viikolla avattava osuus on 14 kilometriä pitkä ja se sisältää kahdeksan uutta asemaa Helsingin ja Espoon alueella. Metro kulkee matkan maan alla kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa.

Läntisen osuuden rakentaminen alkoi vuonna 2009 Helsingin puolella ja Espoossa vuonna 2010. Alkuperäisen arvion mukaan ensimmäisen vaiheen piti valmistua vuonna 2014, mutta tuolloin vasta louhintatyöt saatiin päätökseen.

Aikatauluja lykättiin ensin vuoteen 2015, josta tavoiteavajaispäivää siirrettiin elokuulle 2016. Alkukesällä 2016 länsimetron järjestelmien koekäytössä havaittiin ongelmia, joiden takia avajaispäivä lykkääntyi jälleen.

Marraskuussa 2016 kerrottiin länsimetron ensimmäisen vaiheen kustannusarvion noususta yhteensä 1 186 miljoonaan. Alkuperäinen hintalappu oli 714 miljoonaa. Marraskuussa irtisanottiin myös toimitusjohtaja Matti Kokkinen. Kokkisen tilalle nousi rakennusinsinööri Ville Saksi.

Metroliikennettä testattiin yhdessä pelastusviranomaisten ja rakennusvalvonnan kanssa. Muun muassa paloliukuovien kanssa ilmenneitä ongelmia korjattiin.

Metron asemat ja rata luovutettiin HKL:n hallintaan lokakuussa. Länsimetro läpäisi HKL:n koeajojakson marraskuun alussa.

Lokakuussa 2017 julkaistun selvityksen mukaan aikataulujen seuranta ei länsimetron rakentamisen loppuvaiheessa ollut riittävää ja yksittäiset urakat kasautuivat. Käyttöönottovaiheen laajuutta ei myöskään osattu ennakoida, eikä sen toteutusta oltu suunniteltu riittävästi.

Toinen vaihe: Matinkylä–Kivenlahti

Länsimetron toisessa vaiheessa metrolinjaa jatketaan Matinkylästä seitsemän kilometriä eteenpäin ja Espooseen rakennetaan viisi uutta asemaa. Toisen vaiheen louhinnat ovat loppusuoralla.

Länsimetron toimitusjohtaja Ville Saksi arvioi toukokuussa Länsiväylä-lehdelle, ettei toisen vaiheen valmistuminen vuonna 2020 ole "missään skenaariossa mahdollinen". Toisen vaiheen on arvioitu maksavan noin 767 miljoonaa.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme