Mainos
Mainos

Lasten vanhemmat: Internetin ongelma mainonta

Internetin lastensivujen mainonta on Kuluttajatutkimuskeskuksen mukaan vaikeasti tunnistettavaa ja peiteltyä. Sivuilla kysellään lasten henkilötietoja ja joiltakin sivuilta tuotteita voi tilata ilman vanhempien suostumusta.

Lasten vanhemmat kaipaavatkin enemmän tietoa verkko-markkinoinnin sisällöstä sekä Internetin haitoista ja hyödyistä. Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuksessa on arvioitu lasten sivujen sisältöä sekä kyselty vanhempien arvioita Internetistä ja omista lapsistaan verkon käyttäjinä.

Sekoitus asiatietoa viihdettä ja mainontaa

Lapsille suunnatuilla www-sivulla on usein yritysten tuotteisiin ja mainoshahmoihin kytkettyjä kilpailuja, pelejä ja askartelutehtäviä. Sivut ovat sekoitus asiatietoa, viihdettä ja mainontaa, joten peitellyn mainonnan tunnistaminen on vaikeaa. Kilpailujen yhteydessä lapsilta kysytään usein henkilötietoja ja muitakin tietoja. Sen sijaan tietojen käyttötarkoitusta sen enempää kuin mahdollisuutta kieltää tietojen käyttö ei selkeästi kerrota. Lapset voivat myös tilata tuotteita joiltakin sivuilta ilman vanhempien suostumusta.

Kuluttajatutkimuskeskuksen mukaan Internet-mainonta ei siis täytä aina lapsille ja nuorille suunnatusta markkinoinnista laadittuja periaatteita ja sääntöjä.

Vanhemmat eivät tiedä missä lapset surffailevat

Lasten vanhemmat tiesivät melko hyvin, kuinka paljon aikaa heidän lapsensa käyttivät verkkosurffailuun. Perheissä keskusteltiin ajankäytöstä sekä kertyvästä laskusta enemmän kuin sivujen sisällöstä. Suurella osalla vanhemmista ei ollut käsitystä siitä, millä sivuilla lapset liikkuivat.

Enemmistö vanhemmista piti kuitenkin lapsille suunnattua markkinointia ongelmallisena. Erityisesti kyseenalaistettiin lasten rekisteröinti, yritysten lähettämä sähköposti sekä mahdollisuus tilata tuotteita yrityksiltä. Ongelmien ratkaisussa vanhemmat luottavat yleensä enemmän lainsäädäntöön kuin yritysten omaan itsesääntelyyn, vaikka lailla voidaankin puuttua ainoastaan rikolliseen toimintaan.

Keskustelua ja tietoa kaivataan

Yleensä vanhemmat pitivät Internetiä hyödyllisenä tietolähteenä, kielitaidon kehittäjänä sekä muutenkin lasten tulevaisuuden kannalta tärkeänä. Internetin haittoina vanhemmat pitivät liikakäytön vaaraa ja kaupallisuutta. Ongelmina nähtiin myös sopimaton materiaali sekä tiedon luotettavuuden arviointi.

Tietoyhteiskunnassa vastuu on jätetty yhä enemmän tiedon vastaanottajalle, ja vanhemmat ymmärsivätkin yleensä olevansa vastuussa lastensa ohjauksesta. Vanhemmat kaipasivat kuitenkin tuekseen yleistä keskustelua Internetin eduista ja haitoista sekä tietoa verkon sisällöstä. Tietoa kaivattiin myös yksityisyyden suojasta sekä yritysten markkinointikäytännöistä lasten sivuilla. Myös kouluilta odotettiin kasvatusta internetin kriittiseen käyttöön.
(STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme