Mainos
Mainos

Lentoalan lakko uhkaa – tämä matkustajan kannattaa tietää

Neuvotteluja lentoalan lakkouhkan ratkaisemiseksi jatketaan tänään valtakunnansovittelija Minna Helteen johdolla.

Ilmailualan Unionin ja Ammattiliitto Pron työtaistelu vaikeuttaisi toteutuessaan etelän hiihtolomaviikolla lentokoneella matkustavia. Lennot voivat peruuntua kokonaan tai ne voivat olla myöhässä.  

Ylitarkastaja Satu Topfer Kuluttajavirastosta sanoo, että matkalle aikovan kannattaa varmistaa mahdollisten peruutustietojen saaminen.

– Tässä vaiheessa kannattaa varmistaa, että lentoyhtiöllä tai matkanjärjestäjällä on matkustajan ajantasaiset yhteystiedot, joihin voi pitää yhteyttä.

Matkustajan kannattaa itse aktiivisesti seurata tiedottamista ja lakon mahdollista. Samoin voi seurata, millaisia ratkaisuja oma lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä siinä tilanteessa suunnittelee.

Satu Topfer muistuttaa, että jos lakko alkaa, matkustajan kannattaa neuvotella peruuntuneen matkan korvaamisesta.

– Jos kyse on reittilennosta, silloin kuluttajalla pitäisi olla oikeus valita lipun hinnan palauttaminen. On mahdollista valita myös uusi reitti mahdollisimman pikaisesti lopulliseen määräpaikkaan. Kuluttaja voi myös halutessaan valita sen, että lentää kokonaan jonain myöhempänä ajankohtana.

Valmismatkan peruuntuessa matkanjärjestäjän pitäisi aktiivisesti tarjota vaihtoehtoja.

– Matkanjärjestäjän pitää yleensä tarjota ja matkustaja saa vaatia uuden vastaavan matkan. Hinta on sama kuin alkuperäisen matkan. Tämä tulee toteuttaa, jos korvaavan matkan järjestämisestä ei aiheudu matkanjärjestäjälle kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa, Topfer sanoo.

Norwegian ei halua arvioida vaikutuksia 

Norwegian ei haluta vielä arvioida mahdollisen työtaistelun vaikutuksia. Yhtiö toivoo, että osapuolet pääsevät sopimukseen eikä matkustajiin kohdistu vaikutuksia.  

– Mahdollisessa työtaistelutilanteessa teemme parhaamme huolehtiaksemme matkustajista ja että myöhästymisiltä ja peruutuksilta vältytään. Jos myöhästymisiä tai peruutuksia tulee, olemme niistä yhteydessä asiakkaisiin, sanoo Norwegianin viestintäpäällikkö Charlotte Holmbergh Jacobsson

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme