Mainos
Mainos

Lonkeroiden myynti liki tuplautui, nelosoluen menekki vaisua – MTV-kysely paljastaa myös yllätyksen: "Iso ilmiö"

Nelosoluen kysyntä on ollut ruokakaupoissa maltillista, sillä valtaosa myynnistä tulee edelleen keskioluesta. Lonkeronmyynnissä on tapahtunut selkeämpi muutos, sillä se on ainakin S-Ryhmän kaupoissa lähes kaksikertaistunut tammikuun aikana. Myös alkoholittomien oluiden kategoriassa on tapahtunut iso muutos. Niiden kysyntä on selkeässä kasvussa.

Lisäksi pienpanimoiden tuotteet näyttävät löytäneen kohderyhmänsä, sanoo S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa.

– Varsinkin kotimaisten pienpanimoiden oluet ovat kiinnostaneet asiakkaita ja moni on kaupoissa jäänyt oikein tutkimaan, että mitä sieltä hyllyväleistä löytyy. Muuten nelosoluen kysyntä on ollut odotetun maltillista, sillä vahvempien oluiden osuus oluen koko myyntivolyymista oli tammikuussa 5,5 prosenttia.

Keskon liikkeissä nelosoluen osuus oli hieman suurempi, 10 prosentin luokkaa.

– Olemme arvioineet, että noin yhdeksän kymmenestä oluttölkistä on edelleen kolmosolutta, kertoo tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

Lidl Suomen kaupallisen johtajan Timo Hansion mukaan myös heillä kysyntäosuus osuu tähän haarukkaan. Hansio arvioi osuuden kasvan jatkossa laajenevan valikoiman myötä.

Keskioluen asema on vahva

S-Ryhmän Oksa uskoo, että keskiolut tulee jatkossakin säilyttämään vahvan asemansa.

– Makutottumus sekä verotuksen kautta tuleva hintaero tekee sen, että valtaosa oluen kysynnästä tulee jatkossakin olemaan tutun vahvuisessa keskioluessa.

Uuden valikoiman myötä oluen kokonaiskulutus ei ole Oksan mukaan merkittävästi lisääntynyt.

– Litramäärällisesti oluen kulutus on S-Ryhmässä lisääntynyt kaksi prosenttia, eli varsin maltillisesta muutoksesta on kyse.

Lonkeroissa selkeä muutos

S-Ryhmässä lonkeromyynti kasvoi tammikuussa peräti yli 90 prosentilla.

– Tilanne on tässä tuoteryhmässä hieman erilainen, sillä suosituimpia lonkerotuotteita on aiemmin saanut vain Alkoista ja nyt saatavuus on parempi. Tammikuussa puolet myynnistä tuli vahvemmista vaihtoehdoista, Antti Oksa kertoo.

Myös Keskon Hovi sanoo, että odotetusti lonkeroissa vahvemmat vaihtoehdot ovat ottaneet myynnistä suuremman osan kuin oluissa.

Lidlin Hansio puolestaan arvioi, että lonkeromarkkina on kasvanut hieman ja samalla käymisteitse valmistetut miedommat lonkerot menettävät osuuttaan myynnistä.

Alkoholiton olut tekee kauppansa

Alkoholittomien oluiden kysynnässä tapahtui tammikuussa merkittävä muutos.

– Alkoholittomien oluiden myynnin kasvu on ollut tammikuussa iso ilmiö. Myynti lisääntyi 18 prosentilla vuotta aikaisempaan verrattuna,  Oksa sanoo.

Kaikista kaupparyhmistä arvioidaan, että taustalla on jo muutaman vuoden ajan kestänyt ja jatkuvasti vahvistunut kulutustrendi.

– Alkoholittomien oluiden laatu on parantunut vuosi vuodelta, joten ne ovat nyt uskottavia ja aitoja vaihtoehtoja yhä useammalle kuluttajalle, S-Ryhmän Oksa kertoo MTV Uutisille. 


Kommentoi

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot