Mainos
Mainos

Markettien olutsota tappaa kyläkauppoja

Kyläkauppojen määrä on kymmenessä vuodessa vähentynyt puoleen. Asiakkaita ovat verottaneet tyhjentyneet sivukylät ja isojen markettien olutsota. Valtion investointitukimahdollisuuskin loppuu tämän vuoden päättyessä.

Kylälauppojen määrä on pudonnut kymmenessä vuodessa 1 300:sta reiluun 600:aan. Valtio pyrkii auttamaan kauppojen säilymistä väliaikaisella investointituella, mutta sekin loppuu näillä näkymin tämän vuoden päättyessä.

- Ensi syksynä tulee päätettäväksi miten sen kanssa tehdään. Me kaupassa näemme aivan välttämättömäksi, että yhteiskunnan on tultava apuun ja huolehdittava maaseudun pysymisestä elävänä, Päivittäistavarakaupan toimitusjohtaja Osmo Laine sanoo.

Viime vuonna kolmannes kyläkaupoista haki maksimissaan 40 prosentin investointitukea. Kyläkauppias Juha Taittonen pitää tukia tervetulleena mutta vierastaa investointitukea.

- Suora rahatuki olisi mielestäni ainoa oikea. Investointituen kanssa pitää löytyä omaa rahaa tietty osuus, ja kun lujilla ollaan aina niin ei siinä ole paljon euroja laittaa investointeihin.

Oheispalvelut, kuten posti ja Veikkaupiste ovat kyläkaupan elinehto. Nykyään isojen markettien olutsota aiheuttaa myös Kylänpäässä päänkivistystä. Olut on kauppiaan mukaan merkittävä myyntiartikkeli.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 24.02.2005)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme