Mainos
Mainos

Matkustaja-alusten mitoitusperusteet tarkastetaan

Merenkulkulaitos on saanut miljoona markkaa lisäbudjetista sitä varten, että kaikkien suomalaisten matkustaja-alusten mitoitusperusteet tarkastellaan uudelleen. Tutkimus tehdään sen tiedon perusteella, mitä Estonian turman jälkeen on saatu Itämeren aallokosta ja alusten runkoon kohdistuvasta rasituksesta, kertoo merenkulkulaitoksen meriturvallisuusjohtaja Heikki Valkonen.

Tutkimus tehdään VTT:n kanssa, mutta siihen tarvitaan merenkulkulaitoksen lisäksi myös varustamojen ja luokituslaitosten tukea. Tämän jälkeen katsotaan, tarvitaanko joitakin lisätoimia.

Itämeren voimasta saatiin jälleen uutta näyttöä Viking Gabriellan keulaportin vaurioitumisesta. Meriturvallisuusjohtaja Valkonen kävi tänään Helsingin satamassa katsomassa niitä.

Laiva oli saanut Ruotsin viranomaisilta luvan vain yhteen matkaan eli Helsinkiin. Helsingistä laiva sai Valkosen mukaan lähteä sunnuntai-iltana vasta, kun korjauksia oli tehty lisää ja keulaporttien lukitukset hitsattu kiinni. Gabriella pääsi matkalleen Tukholmaan hieman yli puoli tuntia aikataulusta myöhässä.
-Lopullinen korjaus on tehtävä mahdollisimman pian, mutta viimeistään joulukuun alkuun mennessä. Korjaustoimi on sen verran suuri, että jos se nyt tehtäisiin lopullisesti, se merkitsisi aluksen ottamista pois liikenteestä, kertoi Valkonen illalla.

Tuulirajoitukset hyvinkin mahdollisia

Valkonen pitää täysin mahdollisena keinona matkustaja-alusten turvallisuuden lisäämiseksi sitä, että ryhdyttäisiin jonkinlaisiin tuulirajoituksiin, joissa alusta ei saisi enää Itämerellä käyttää.
-Rajoitusten täytyisi olla silloin aluskohtaisia, mutta minusta niiden teko ei ole ylivoimaista, hän arvioi.

Kuka rajoitukset tekee, riippuu siitä, kenelle tämä valta annetaan. Valkosen mielestä ammattiviranomaisena se olisi lähinnä merenkulkulaitos. Aluskohtainen tuulirajoitus olisi toteutuessaan myös aluksen kapteenin tukena, kun hänen pitää päättää lähteäkö vai ei. Vaikka nyt kaikki valta onkin päälliköllä - tyyliin jumala taivaassa ja kapteeni laivassa - ,niin hänellä on tietysti velvoitteita myös yhtiötä kohtaan.

Matkustajien turvallisuus

Merenkulkulaitoksen saamalla miljoonalla markalla käydään läpi kaikkien suomalaisten matkustaja-alusten mitoitus. Valkonen uskoo, että tällä tutkimuksella on heijastusvaikutuksia laajemminkin.
-Kyllähän niissä laivoissa, jotka säännöllisesti ajavat Suomeen, matkustajat ovat pääsääntöisesti suomalaisia. Suomalaisella matkustajalla on tietysti oikeus edellyttää, että Suomen viranomaiset pitävät huolta, että ne alukset, jotka täällä liikennöivät, ovat lipusta riippumatta yhtä turvallisia, hän pohti.
(STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme