Mainos

Merkkivaatteiden kierrätys yleistyy – suomalaiskauppa: Vaateostoksilla mietitään jälleenmyyntiarvoa kuten autokaupoilla

Merkkivaatteiden kierrätys kiinnostaa suomalaisia. Erityisesti lasten vaatteet käyvät hyvin kaupaksi kirpputoreilla ja verkkokaupoissa. Suomen suurin käytettyjen merkkivaatteiden verkkokauppa Emmy kasvaa vauhdilla ja tähtää seuraavaksi Euroopan markkinoille.

Lohjalla lajitellaan käytettyjä merkkivaatteita. Lajittelun, hinnoittelun ja kuvauksen jälkeen vaatteet tulevat myyntiin Suomen suurimpaan käytettyjen merkkivaatteiden verkkokauppaan. Tähän mennessä verkkokaupassa on myyty noin 150 000 tuotetta.

– Me uskotaan vahvasti siihen, että vaatteet tulevat olemaan kuin autot. Eli kun ostetaan, ruvetaan miettimään, mikä tämän jälleenmyyntiarvo on, toteaa Emmy Clothing Companyn toimitusjohtaja Juha Mattsson.

Käytetyt lastenvaatteet käyvät hyvin kaupaksi

Liikeidea on yksinkertainen. Myytäväksi tarkoitetut vaatteet pudotetaan keräyslaatikkoon tai lähetetään Lohjalle. Yritys hoitaa kaiken muun myyntiin liittyvän ja tilittää reilut puolet myyntihinnasta myyjälle. Konsepti on osoittautunut toimivaksi.

– Vuodenvaihteen tasosta meidän myynti on kolminkertaistunut ja jos katsoo tuotevalikoimaa, se on kaksinkertaistunut viime keväästä. Nyt on 40 000 tuotetta valikoimassa, laskee Mattsson.

Erityisen hyvin käyvät kaupaksi käytetyt lastenvaatteet.

– Kyllä kierrättäminen on aina tarpeen ja varsinkin kun lastenvaatteista on kyse. Lapset kasvavat ja vaatteet ovat vain lyhytaikaisessa käytössä. On tosi hienoa, että niitä pystyy kierrättämään, sanoo ostoksilla oleva Heini Haartti-Mäkinen.

Vastuullisuus kiinnostaa asiakkaita

Emmyn keräyslaatikoita on jo monissa kaupungeissa ja esimerkiksi kaikissa Stockmannin tavarataloissa.

– Meillä on paljon laadukkaita brändejä myynnissä ja niillä on tietty jälleenmyyntiarvo. Haluamme tarjota asiakkaille vastuullisia tuotteita ja palveluita ja tähän Emmy vastaa hyvin. Vastuullisuus ja ympäristöasiat kiinnostavat meidän asiakkaita tänä päivänä, perustelee Stockmannin viestintäpäällikkö Anna Bjarland.

Emmyn alkukesän rahoituskierros kiinnosti sijoittajia ja tuotti reilut 900 000 euroa. Nyt yritys tähtääkin Euroopan markkinoille.

– Kyllä me tähdätään Euroopan johtavaksi toimijaksi tällä alueella, vakuuttaa Mattsson.

Suomessa on useita käytettyjen vaatteiden verkkokauppoja. Emmyn lisäksi käytettyjä merkkivaatteita myyvät muun muassa Rekki, Vähänkäytetty, Nevana ja Merkkihuone.

 

Kommentoi

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot