Mainos
Mainos

Mopoautojen turvallisuus puhuttaa – Autoliitto: Ajokortin ikärajaa voisi laskea

Mopoautojen turvallisuus on noussut hienoisesti esille Sastamalan traagisen kolarin jälkeen.

Kaksi 17-vuotiasta kuoli, kun vastaan tullut 34-vuotias mies ajoi ilmeisesti tahallaan mopoautoa päin. Mies on oikeudessa selittänyt tekoaan sillä, että yritti itsemurhaa ajamalla vastaantulevaa isommaksi autoa luulemaansa päin.

Huomenta Suomessa vierailleet Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen ja liikenneturvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen korostavat, että mopoautojen turvallisuus ei sinänsä liity järkyttävään turmaan, jota tutkitaan kahtena tappona.

– Törmäysvoimat ovat olleet niin kovat, joten periaatteessa tässä tapauksessa on ollut ihan se ja sama oliko kyseessä mopoauto tai ei, Tolvanen nostaa esille.

– Tässä on kyse henkirikoksesta enemmän kuin liikenneonnettomuudesta. Siinä mielessä mopoautojen turvallisuudella ja tällä kolarilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Mopoauto turvattomampi mitä henkilöauto

Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen näkee mopoautot suhteellisen turvallisina ajoneuvoina nuorille jos niitä verrataan vaikka mopoihin.

–   Mopoauto on siinä mielessä turvallisempi, koska mopossa pitää harjoitella sitä pystyssä pysymistä. Mopoautossa ei tarvitse siihen kiinnittää huomiota.

Tolvanen muistuttaa, että jos puhutaan mopoautojen rakenteellisesta turvallisuudesta, niin henkilöautoon mopoautoa ei voi verrata.

– Onhan ne huomattavasti turvattomampia kuin henkilöautot. Tässähän on kyse siitä, mihin niitä verrataan. Esille on myös nostettu, että jos henkilöautoa voisi ajaa nuorempana niin se olisi turvallisempi vaihtoehto.

Autoliitto ja Trafin johtava asiantuntija Pohjonen kannattavat molemmat ajokortin saamisen iän alentamista esimerkiksi vuodella.

– Autoliitossa ollaan sitä mieltä, että ajokoulutuksen voisi aloittaa jo 16-vuotiaana. Sitten 17-18-vuotiaana tulisi tällainen rajoitettu ajo-oikeus, jossa voitaisiin ajaa vaikka vanhempien tai jonkun muun vastuullisen valvojan seurassa ja sitten 18-vuotiaana pääsisi yksin rattiin. Se voisi vähentää esimerkiksi näyttämisen halusta tulevia turhia onnettomuuksia.

Pohjosen mukaan ajokorttilainsäädäntöä ollaan parhaillaan miettimässä, mutta tiedossa ei hänellä ole, että ajokortti-iän alentaminen olisi listalla.

Huomenta Suomessa keskusteltiin myös henkilöauton niin sanotusta kuristamisesta, jolloin nuoret voisivat ajaa henkilöautoa, jossa nopeusrajoitin. Katso keskustelu yläpuolelta.


Kommentoi

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot