Mainos
Mainos

MTV3:n www-sivut käyttäjätilaston kärjessä

Taloustutkimus Oy on tutkinut 42 suomalaisen yrityksen internetiin sijoittamien www-kotisivujen kävijämääriä ja -profiileja. MTV3:n www-sivut saavuttivat suurimmat kokonais- ja viikottaiskävijämäärät.

Maikkarin kotisivuilla oli viime vuoden marras-joulukuun mittaukseen mennessä ehtinyt vierailla 57 prosenttia kaikista vastaajista. Se merkitsee 15-59-vuotiaaseen väestöön suhteutettuna noin 281000 tämänikäistä kävijää. Lähin haastaja jäi noin 200000 kävijään. Taloustutkimus kyseli asiaa kirjeitse satunnaisesti valituilta suomalaisilta. Vastaajista oli 15-59-vuotiaita www-käyttäjiä yli 480 henkeä.

Taloustutkimus ei julkista näiden MTV3:n tietojen lisäksi muita tietoja, koska kyseessä on maksullinen tilaajatutkimus. Tutkija kertoo kuitenkin joitakin tietoja halukkuudesta käydä uudelleen yritysten www-sivuilla.

Uudelleenkäynnin halukkuuden Top 10

Taloustutkimus mittasi uudelleenkäyntihalukkuutta 42 suomalaisyrityksen www-sivuilla. Näillä sivuilla ainakin joskus vierailleilta kysyttiin "Millä niistä www-sivuista, joihin olette tutustunut, aiotte vierailla lähiaikoina uudelleen?" Kymmenen tällä tavalla mitaten suosituinta olivat: YLE/Yleisradio, Keltainen Pörssi, Telen iNET Keskuskatu, City-lehti, Iltalehti, Radio City, MTV3, Veikkaus, PC Superstore ja Merita Pankki. Tutkimuksessa oli mukana sekä tunnetuimpia tiedotusvälineiden www-sivuja että muiden suomalaisyritysten sivuja, ei kuitenkaan hakujärjestelmiä.

Tulokset osoittavat, että yleisesti ottaen tiedotusvälineiden sivut ovat suosituimpia web-käyttäjien keskuudessa, mutta eri medioidenkin sivujen kesken on suuria vaihteluja. Osa sivuista ei täysin vastannut kävijöiden odotuksia, joka näkyy heti uudelleenvierailun halukkuuden laimentumisena. Toisaalta eräiden yritysten www-sivut vastasivat täysin kävijöiden odotuksia, mutta eivät silti houkutelleet uuteen käyntiin.

Yritysten itse ilmoittamat "nettilevikkiluvut" ovat pääosin selvästi suurempia kuin Taloustutkimuksen mittaamat kävijämäärät. Tämä selittyy sillä, että yrityksillä on tapana ilmoittaa sivujensa kävijämäärissä esimerkiksi käyntien eli hittien määrää. Käyntien määrässä saman henkilön käynnit kuitenkin kertautuvat moneen kertaan, ja hittimääriä laskettaessa jokainen ladattu sivukokonaisuuden elementti lisää hittilukua.
(STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme