Mainos
Mainos

Myöhästyneet lennot työllistivät kuluttajariitalautakuntaa eniten

Lentojen viivästyksistä johtuvat riidat työllistivät kuluttajariitalautakuntaa vahvasti viime vuonna, kertoo kuluttajariitalautakunta.

Yhteensä lautakuntaan saapui viime vuonna yli 6 300 uutta ratkaisupyyntöä. Niistä lähes 1 300 koski lentojen viivästyksiä, joista valtaosa käsitteli kotimaista lentoyritystä.

Lentoyhtiön on yleensä maksettava matkustajalle hyvitys, jos lento viivästyy yli 3 tuntia. Lautakunnan tiedotteen mukaan lentoyhtiöt eivät viivästyksissä ilmeisesti halua taipua EU-oikeuden asettamiin vaatimuksiin. Lautakunnan on puolestaan noudatettava lentoratkaisuissaan EU-asetusta ja EU-tuomioistuimen siitä antamia linjauksia.

Perinteisiä riidanaiheita

Lautakunnan mukaan autoja ja asuntokauppoja eli perinteisiä riidankohteita koskevat ratkaisupyynnöt olivat nousussa.

Erityisesti käytettyjä autoja koskevien ratkaisupyyntöjen määrä oli viime vuonna nousussa. Sen sijaan uusien autojen kohdalla tilanne oli vakaa. Nousu selittynee käytettyjen autojen kauppojen määrän kasvulla. Uusissa autoissa taas pitkät takuuajat ehkäisevät riitojen syntymistä. Autojen huoltoriidat olivat laskussa mutta autojen käyttämiseen liittyvät pysäköinninvalvontajutut olivat kasvussa.

Lautakunnan mukaan asuntokaupat pysyivät edelleen tilastoissa korkealla ja olivat jälleen nousussa. Voidaan otaksua, että asuntoriidoissakin nousu johtuu kauppojen määrän kasvusta. Myös rakentamiseen ja remontteihin liittyvien riita-asioiden määrä oli hienoisessa nousussa.

Myös asunnonvuokrausta koskevien riitojen määrä kasvoi. Viimeksi mainituissa on lähes aina kyse vuokravakuuden vapauttamiseen liittyvästä kiistasta.

Vakuutukset ja elektroniikka eivät enää riidanaiheena?

Vakuutuksia koskevien asioiden määrässä oli jälleen selvää pudotusta. Viime vuonna oli 158 ratkaisupyyntöä, kun sitä edellisenä vuonna oli 234. Myös kodinkoneissa ja elektroniikassa oli edelleen laskua. Ratkaisupyyntöjä oli 322 vuonna 2016 ja viime vuonna vain 292.

Asioita ehdittiin ratkaista 6004. Keskimääräinen käsittelyaika oli noin 11 kuukautta. Suurin osa asioista kuitenkin ratkaistiin tätä nopeammin. Käsittelyaikojen mediaani oli 8,7 kuukautta. Lautakunta muistuttaa, että käsittelyaika riippui huomattavasti asian vaikeusasteesta ja ratkaisutavasta.

Kommentoi

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot