Mainos
Mainos

Nokia veti pois Saksan kampanjansa

Nokia on lopettanut Saksassa mainoskampanjan, jonka iskulause suututti juutalaiset. Yhdysvaltain juutalaisjärjestö (AJC) vaati Nokiaa lopettamaan kampanjan, koska siinä käytettiin Buchenwaldin keskitysleirin portilla ollut iskulausetta.

Nokia mainosti "Jedem das Seine" -iskulauseella vaihtokuorisia kännyköitä. Suomennettuna iskulause merkitsee "Jokaiselle omansa" tai "Jokaiselle se minkä hän ansaitsee".
-Lopetimme mainoslauseen käytön välittömästi, kun sen yhteys natsiaikaan paljastui, korosti Nokia Mobile Phonesin viestintäjohtaja Tapio Hedman sunnuntaina.

Hedmanin mukaan epäonnisen kampanjan oli suunnitellut saksalainen mainostoimisto.
-Tuo iskulause on ikivanha saksalainen sananlasku, jonka juuret ovat roomalaisessa oikeuskäytännössä. Nuoremman polven saksalaiset eivät enää tunne makaaberia sivumerkitystä, jonka natsit lauseelle antoivat. Siksi se pääsi läpi mainostoimiston kontrollista, Hedman korosti.

Nokia pahoittelee kampanjansa aiheuttamaa mielipahaa. Hedmanin mukaan yhtiö on lähettänyt anteeksipyyntökirjeet kaikille tahoille, jotka ovat ottaneet asiassa Nokiaan yhteyttä. Nokia niin ikään esitti julkisen anteeksipyynnön Yhdysvalloissa.
(STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme