Mainos
Mainos

Nöyryytystä, flirttiohjeita kahden kesken ja orgasmiharjoituksia lukioikäisille – Kallion ex-oppilailta rajuja väitteitä lehtorin ahdistavista harjoitusmetodeista

MTV Uutisten haastattelemat entiset Kallion lukion oppilaat muistavat lukiovuosilta näyttämötaiteen "oudot" harjoitukset ja kohtaamiset epäilyksen alaisen lehtorin kanssa. Lehtorin julkisuuteen kuvattu käytös myös sai osan lukiolaisista hylkäämään teatterin. 

– Ei suoraan sanoen yllättänyt yhtään, kun luin uutisen ahdistelusyytöksistä. Ja heti pystyin kyllä arvaamaan, kenestä on kyse. Näin sanoo Kallion lukiossa 2000-luvulla opiskellut nuori nainen MTV Uutisten haastattelussa.

MTV Uutisten työryhmä on haastatellut juttua varten useita lukion entisiä oppilaita. Myös useat muut haastateltavat vahvistavat nuoren naisen reaktiot viime viikonloppuna julkisuuteen nousseeseen uutiseen ahdisteluepäilyistä koulun sisällä. 

Omana opiskeluaikanaan nuori nainen osallistui epäilyksen alaisena olevan lehtorin teatteriproduktioon. Lehtorin kyseenalaisesta maineesta hän ei tiennyt aluksi mitään.

Ensimmäisen kerran epäilyt erikoisista harjoitusmetodeista nousivat pintaan koulukavereiden ja heidän kokemustensa kautta. Toinen tätä juttua varten haasteltu nuori nainen taas jätti valitsematta kyseisen lehtorin kurssit vanhempien opiskelijoiden kertoman perusteella.

– Heidän kauttaan näin ja kuulin ahdistavista harjoituksista, joita siellä tunneilla oli tehty ja toteutettu, lehtorin oppilaana ollut nuori nainen kertoo.

Teatteriproduktioiden harjoituksia entiset lukiolaiset kuvailevat intensiivisiksi. Entisten lukiolaisten mukaan teatteriproduktiot olivat myös valtavan suosittuja oppilaitoksessa.

Entinen Kallion lukiolainen kertoo törmänneensä kummallisiin ja ahdistaviin asioihin myöhemmin myös omassa näytelmänteossaan.

– Näytelmään liittyvissä harjoituksissa ja siihen liittyneissä, kahdenkeskisissä ohjauskeskusteluissa minulle ainakin välittyi ikävä tunne samankaltaisista viesteistä, mistä nyt on julkisuudessa puhuttu.

Ahdistaviin harjoituksiin reagoitiin naurulla

Tätä juttua varten haastateltu niin ikään lehtorin opetuksessa ollut nuori mies kuvailee useita harjoitustilanteita nuoren naisen tavoin "oudoiksi ja ahdistaviksi".

Esimerkkinä hän mainitsee vahvasti seksuaalisesti latautuneet harjoitukset, joissa näyttelijät esimerkiksi näyttelivät ryhmässä orgasmeja.

Mies kuvaa osan nuorista reagoineen oudoksi ja ahdistavaksi koettuihin harjoituksiin hillittömästi nauraen. Hänen mukaansa hän ei itsekään oikein osannut reagoida harjoituksiin.

Edellä kuvatuista harjoituksista puhuttiin miehen mukaan muiden opiskelijoiden kanssa, mutta varsinaista purkua ohjaajan johdolla harjoituksista ei tehty. Miehen mukaan lehtori oli itse mukana vastaavissa harjoituksissa.

– Tämä on ammattimaista, jotain suurempaa. Minun ei ehkä tarvitse ymmärtää tätä, kertoo teatteri-ilmaisuun intohimoisesti suhtautunut nuori mies nyt vuosia myöhemmin vakavana.

Lehtori kehotti alaikäistä keikistelemään

Lehtori on kommentoinut aiemmin STT:lle käyttäytyneensä harjoitustilanteissa "provosoivasti" 15–20 vuotta sitten. Hän on kiistänyt kuitenkin ahdistelleensa oppilaita harjoituksissa tai niiden ulkopuolella.

Harjoituksista ei aina jäänyt kuvaa pelkästään teatterin tekemisen välttämättömistä metodeista.

– Niin säännönmukaista tämä toiminta on ollut, että väistämättä tulee mieleen, että kyse on ollut lehtorin henkilökohtaisista intresseistä, nuori nainen pohtii nyt.

Lehtoria on kuvattu koulussa jopa oman alansa guruksi. Entisen naisoppilaan mielestä lehtori käytti ja toi esiin omaa valta-asemaansa. Se kävi ilmi esimerkiksi tilanteissa, joissa lehtorilla oli toiveita lavaliikehdinnän tai vaatetuksen suhteen.

– Esimerkiksi itseltäni hän suoraan toivoi kahdenkeskisessä ohjauskeskustelussa, että voisin ottaa lavalla enemmän keikistelevää ja flirttailevaa liiketapaa. Sen lisäksi olin lavalla melko avonaisessa vaatetuksessa. Tarkoitan, että tällaiset toiveet suoraan opettajan suusta oppilaalle sanottuna pönkittää valta-asetelmaa ja epävarmuutta alaikäisessä nuoressa.

– Vähän epävarmana toimin sitten annettujen toiveiden ja vinkkien mukaan. Koin asian sen ikäisenä todella epämiellyttävänä.

Entinen oppilas kertoo, että hän itse ei kokenut tarvetta hakea hyväksyntää opettajan hyvyyden tai aseman vuoksi. Ennen kaikkea kyse oli epävarmuudesta ja siitä, että vastapuolena, toiveiden esittäjänä oli näytelmän ohjaaja.

– Toki tuon ikäisellä nuorella tulee jonkinlainen miellyttämisen ja tottelemisen tarve ihan tilanteestakin johtuen.

Lehtori murskasi teatterihaaveet

Toinen 2000-luvulla niin ikään lukiossa opiskellut nuori nainen kertoo, että lehtorin kurssit saivat hänet hylkäämään teatteriharrastuksen kokonaan.

Syyksi hän mainitsee sen, että lehtorin palaute oli erittäin negatiivista. Hän kertoo nyt kokeneensa olevan lahjaton jatkamaan teatterintekemistä, kun palaute lehtorilta oli ”murskaavaa”. Tämä siitä huolimatta, että ilmaisutaidon kurssit ovat lukiossa kursseja muiden lukiokurssien joukossa.

Myös kolmas lehtorin opetuksessa ollut nuori nainen kertoo, että kursseilla oli vahvasti läsnä "nöyryyttäminen". Naisen kuvailema nöyryyttäminen liittyi hänen mukaansa nimenomaan palautteen antamiseen. Esiin useista haastatteluista nousevat myös entisten lukioiden kuvaama jako lehtorin "suosikkeihin ja muihin".

"Rehtorin vastuisiin olisi kuulunut selvittää asia"

Itse epämukaviin tilanteisiin omassa näytelmäproduktiossaan joutuneella naisella ei ollut palavaa intohimoa teatterialaa kohtaan, mutta sellaisiakin löytyi. Kaikkeen oltiin valmiita. Miellyttämisen tarve liittyi omiin tavoitteisiin mahdollisella uralla.

Entinen oppilas huokaa syvään ja sanoo, ihmetelleensä todella kovasti sitä, miksi asioihin lukiossa ei ole puututtu paljon aikaisemmin.

– Kun käytös on ollut julkinen salaisuus, kaikkien oppilaiden hyvin tiedostama asia, niin miten voi olla, että viesti ei ole mennyt tarpeeksi ylös. Niin, että siihen olisi tartuttu vakavammin.

– Näitä asioita on tullut tietoon varmasti useampaan kertaan ja asia on satunnaisesti noussut pinnalle. Hyvin omituista, että vasta nyt uuden rehtorin myötä tartuttiin härkää sarvista. Kun on kyse virallisesti alaikäisistä lapsista, niin rehtorin vastuisiin olisi itsestään selvästi kuulunut laittaa asia eteenpäin ja selvittelyyn.

Juttua varten MTV Uutisten työryhmä haastatteli kuutta entistä Kallion lukion oppilasta, joista viisi on ollut epäilyksen alaisen lehtorin opetuksessa.  

Kallion lukion ahdisteluväitteitä puitiin myös lauantain MTV Uutisextrassa, jossa vieraana oli koulun entinen oppilas, Feministisen puolueen puheenjohtaja Katju Aro.


Kommentoi

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot