Mainos
Mainos

Opettaja puolustaa numeroista luopumista – "Numeroarviointi näennäisen helppo"

Sanallisella arvioinnilla on helpompi antaa monipuolinen kuva oppilaan työskentelystä ja opiskelun sujumisesta kuin numeroilla, sanoo Suomen luokanopettajien puheenjohtaja Marko Jokinen. Hyvä sanallinen arviointi kertoo, mistä numero muodostuisi.

Sekä numeroarvioinnissa että sanallisessa arvioinnissa on omat ongelmansa, sanoo Suomen luokanopettjaien puheenjohtaja Marko Jokinen. 

Numeroiden helppous on Jokisen mukaan myös niiden ongelma. Ne ovat kertovinaan tarkasti, missä mennään, vaikka eivät välttämättä kerro paljoakaan oppilaan oppimisesta ja työskentelystä – ja niitä on helppo vertailla, mitä oppilaiden ei pitäisi tehdä.

– Lapset itse kyselevät sanallisesta arvioinnista, mitä se vastaa numerona, Jokinen sanoo.

– Opettajan kannalta numeroarviointi on näennäisen helppo. Mutta joidenkin kohdalla tulee tilanteita, kun joutuu kovasti miettimään, onko numero seiska vai kasi, ja mitä numerolla haluaa osoittaa.

Sanallisella arvioinnilla on mahdollisuus kertoa monipuolisemmin siitä, miten koulu sujuu, ja sen taustoista, mistä numero tulisi. Siinäkin on kuitenkin omat vaikeutensa.

– Adjektiivit merkitsevät eri ihmisille hyvin eri asioita. Jatko-opintoihin hakemisessa en näe muuta mahdollisuutta kuin numerot.

Arvioidaan oppilaita kummalla menetelmällä tahansa, arviointia pitäisi tapahtua koko lukuvuoden ajan eikä todistukseen painetun numeron pitäisi olla ainoa palaute, jonka oppilas saa.

– Lukuvuositodistuksessa ei pitäisi olla mitään yllättävää, Jokinen huomauttaa.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme