Mainos
Mainos

Oppilaiden arvioinnissa suuria eroja peruskoulussa

Raportin mukaan myös tyttöjen ja poikien arvioinnissa on eroja - pojilta vaaditaan enemmän osaamista matematiikassa, kun tytöiltä odotetaan taitoja äidinkielessä ja kirjallisuudessa.

Peruskoulujen välillä on suuria eroja oppilaiden arvioinnissa. Samantasoinen osaaminen voidaan jossain koulussa arvioida arvosanalla seitsemän, kun taas toisessa oppilas voi saada todistukseen arvosanaksi yhdeksän.

Tiedot käyvät ilmi Opetushallituksen julkaisemasta raportista, jossa on tarkasteltu koulutuksen tasa-arvoa. Siihen osallistui vuosina 1998-2004 yli 90 000 yhdeksäsluokkalaista.

Raportin perusteella näyttää, että myös tyttöjen ja poikien arvioinnissa on eroja. Pojilta vaaditaan enemmän osaamista matematiikassa kuin tytöiltä. Äidinkielessä ja kirjallisuudessa tilanne on päinvastainen. Joissain kouluissa nämä erot voivat olla huomattavan suuria.

Raportin mukaan lukioon pyrkiviä opiskelijoita arvioidaan ankarammin kuin ammatilliseen koulutukseen hakevia.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 05.12.2006)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme