Mainos
Mainos

Osuuspankki: Asiakkaita haittaava tietokone-ongelma on laaja, vikaa etsitään yhä – "Olemme erittäin pahoillamme"

Osuuspankin asiakkaita haittaavan tietokoneongelman syy ei ole vielä selvillä, kertoo pankin media- ja yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Tuuli Kousa. Epäselvää on siis myös se, miten kauan vian korjaaminen kestää.

Useiden asiakkaiden tilit näyttävät todellisuutta pienempää saldoa, koska jo kertaalleen tililtä nostettuja tai käytettyjä summia on tullut uudelleen näkyviin. Uudelleen veloitettaviksi ilmestyneet korttiostokset ja automaattinostot on tehty kolmena päivänä joulukuussa.

– Kyse on laajasta häiriöstä, sanoo Kousa. Hän ei kuitenkaan tarkenna, onko viasta kärsiviä asiakkaita satoja vai tuhansia.

Pankki sai tiedon viasta, kun asiakas oli ottanut aamulla yhteyttä. Kousan mukaan ylimääräisistä katevarauksista osa on ilmestynyt tileille eilen, osa tänään.

– Katevarauksia ja automaattinostoja on tullut uudelleen päälle, ja näyttää siltä, että rahat olisivat menneet tileiltä tuplana, sanoo Kousa.

Tilille kummittelemaan tulleet katevaraukset voivat haitata asiakkaan tilinkäyttöä, jos tilillä ei ole vian vuoksi riittävästi rahaa.

– Olemme erittäin pahoillamme. Pyrimme palauttamaan rahat asiakkaiden tileille mahdollisimman pian, Kousa lupaa.

Pankki pyrkii Kousan mukaan palauttamaan tilit kuntoon niin, että asiakkaiden ei tarvitse tehdä mitään. Hän kehottaa ottamaan yhteyttä Osuuspankin asiakaspalveluun, jos virhe aiheuttaa välittömiä ongelmia.

OP:n katevarausongelmasta kertoi ensin Iltalehti.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme