Mainos
Mainos

Pandat matkasivat Suomeen venäläisellä koneella, eikö sinivalkoinen kyyti kelvannut? Finnair: Ei sopivaa kalustoa

Suomen Hua Bao ja Jin Bao Bao saapuivat suoralla lennolla Chengdusta Volga-Dnepr -yhtiön pitkän matkan raskaalla venäläisellä Iljushin 76 -kuljetuskoneella aiemmin tänään.

Pandojen matkan operoinnista vastasi kuljetusyhtiö DHL. Pandojen matka Dujiangyan pandakeskuksesta alkoi eilen. Ensiksi pandat kuljetettiin lentokentälle, mistä ne lensivät ilman välilaskua noin 6500 kilometriä Helsinki-Vantaalle.

Poiketen viimeisimpien Eurooppaan saapuneista pandalennoista, eivät Suomeen saapuneet Lumi ja Pyry saaneet lentoaan erikoisnimettynä.

Esimerkiksi viime vuonna Hollantiin saapuneet pandat Wu Wen ja Xin Ya saapuivat KLM-lentoyhtiön erikoislennolla, jonka kutsumerkki eli callsign oli Panda892. Kone oli Boeing 747, eli perinteinen jumbojetti.

Vuonna 2012 Ranskaan saapuneet Huan Huan ja Yuan Zi lensivät FedEx-kuljetusyhtiön Panda Express -rahtikoneella.

Finnair: Ei sopivaa kalustoa

MTV Uutiset kysyi suomalaiselta lentoyhtiö Finnairilta, miksei yhtiö kuljettanut pandoja uuteen kotiinsa sinivalkoisin siivin.

– Finnairilla ei ole rahtikoneita. Meillä ei ole sopivaa kalustoa tällaiseen, Mari Rouvi Finnairin viestinnästä toteaa.

Finnairin suurin laajarunkolentokone on Airbus A350-900 ja yhtiö käyttää myös muita Airbusin isoja malleja suorilla Aasian ja Yhdysvaltojen lennoillaan.

Kuljetus- ja matkustajakäyttöön valmistettuja koneita ei kuitenkaan voi suoraan verrata toisiinsa pituuksien puolesta, sillä koneet eroavat esimerkiksi lastausmahdollisuuksissaan.


Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme