Mainos
Mainos

Ruokaa brändätään entistä enemmän alkuperällä

Elintarvikevalmistajat pyrkivät brändäämään tuotteita tarkoilla alkuperämerkinnöillä.

Esimerkiksi Atria on viime vuodesta saakka painattanut tuotantotilan nimen broilerinlihapakkauksiin. Myös vihanneshyllyillä tuotantotilan nimi mainitaan entistä useammin.

Tutkija Jaana Kotro Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:stä uskoo, että alkuperällä brändääminen on kasvava trendi ruokamarkkinoilla. Hän on havainnut, että broilerin lisäksi myös kasviksia ja meijerituotteita on brändätty tuottajan nimillä tai kasvoilla.

Kotro uskoo, että tuottajat ovat havainneet kuluttajien kiinnostuksen ruokaketjun läpinäkyvyyttä ja elintarvikkeen jäljitettävyyttä kohtaan.

– Kuluttajatutkimuksissa on havaittu, että kuluttajilla on tiedon tarve ja halu päästä jäljittämään, mistä ruoka tilatasolla tulee, Kotro kertoo.

(MTV3 - STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme