Mainos
Mainos

Selvitys vaatii lisää rahaa liikenneverkkoon tai Suomi jää peränpitäjäksi

Suomen liikenneverkon vahvistamiseen pitäisi ohjata huomattavasti nykyistä enemmän rahaa, sanotaan Liikenneinfrastruktuuri 2040 -selvityksessä. Siinä hahmoteltiin vaihtoehtoja liikenneinfran kehittämiseksi. 

Selvityksen mukaan järkevintä olisi investoida vahvasti elinkeinoelämän raaka-aine- ja tavarakuljetuksien edellytyksiin sekä laajojen alueiden työmatkaliikenteeseen. Väylänpidon kokonaisrahoitusta pitäisi kasvattaa nykyisestä miljardilla 4,2 miljardiin euroon. 

Lisäksi Suomi pitäisi tulevaisuudessa yhdistää nykyistä kiinteämmin Eurooppaan Helsinki-Tallinna-tunnelilla, joka mahdollistaisi kauttakulun Koillisväylälle. 

Tutkijat katsovat, että jos Suomi tyytyy vain ylläpitämään nykyistä liikenneinfraansa, se jää Euroopassa peränpitäjäksi. Näin kävisi varsinkin, jos Norja ja Ruotsi yhdistävät kaavailujensa mukaisesti eteläisten osiensa suuret kaupungit yhteiseksi talousalueeksi Tanskan kanssa nopeilla junilla. 

Selvityksestä vastasivat Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Siinä hahmoteltiin neljä erilaista vaihtoehtoa Suomen liikenneinfran kehittämiseksi.  

Kommentoi

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot