Mainos
Mainos

Siljan matkustajalautta vaaratilanteessa

Silja Linen matkustajalautta joutui äskettäin harvinaislaatuiseen vaaratilanteeseen Tukholman saaristossa.

Tukholmasta lähtenyt Silja Europa joutui ohittamaan kreikkalaisen risteilyaluksen vaarallisen läheltä, kun vastaan tullut alus kieltäytyi hiljentämästä vauhtiaan ja antamasta tietä Silja Europalle, kertoi Ruotsin radio tänään. Vaarallinen tilanne sattui vajaat kaksi viikkoa sitten Värmdön ja Rindön saarten välisessä kapeassa Oxdjupetin salmessa. Tukholmasta lähteneen Silja Europan kapteeni huomasi, että vastakkaiseen suuntaan matkalla ollut kreikkalaisalus Jason matkasi täyttä vauhtia kohti kapeaa salmea, vaikka etuajo-oikeus olisikin ollut Silja Europalla. Kapteeni otti yhteyttä kreikkalaisalukseen, jonka kapteeni ilmoitti tyynesti, ettei hän voi hiljentää aluksen vauhtia, koska alus käytti raskasta polttoöljyä ja vauhdin hiljentäminen olisi voinut pysäyttää risteilyaluksen moottorit. Alukset joutuivat näin ohittamaan toisensa liian läheltä. Silja Line on tehnyt ilmoituksen tapahtuneesta Ruotsin merenkulun tarkastusvirastolle.

"Ennenkuulumatonta"

-Tämä on täysin ennenkuulumatonta, en ole koskaan aiemmin kuullut tämänlaisesta käyttäytymisestä, tarkastusviraston onnettomuustutkija Sten Andersson sanoi tänään uutistoimisto TT:lle. Tavallisesti alukset siirtyvät käyttämään raskaan polttoöljyn sijasta ohuempaa ja puhtaampaa polttoainetta tullessaan sisäsaaristoon ja lähestyessään satamaa. -Olen tietoinen siitä, että jotkut alukset käyttävät raskasta polttoöljyä saaristossakin säästääkseen kuluja. Tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun kuulen että tilanne on viety niin pitkälle, että siitä on aiheutunut hankaluuksia, Andersson sanoi.

Lähes rikollista

Hän pitää kreikkalaisaluksen kapteenin toimintaa lähes rikollisena. -Mielestäni on äärimmäisen kyseenalaista vaarantaa turvallisuus muutaman satalappusen takia. Toiminta on ennen muuta hyvän merimiestavan vastaista, hän huomautti. Andersson onkin pyytänyt kreikkalaisaluksella olleelta luotsilta selostusta aluksen loppumatkasta aina Tukholmaan asti. Ruotsin merenkulun tarkastusvirasto tekee ilmoituksen tapahtuneesta myös Kreikan viranomaisille. Jos ruotsalainen alus olisi toiminut kreikkalaisen risteilyaluksen tavoin, sitä odottaisi Sten Anderssonin mukaan todennäköisesti syyte.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme