Mainos
Mainos

STT: Räsäs-jupakan syyteasia edelleen epäselvä

Suomenmaa-lehti kertoi tänään, että STT joutuu vastaamaan kahteen syytteeseen hiihtäjä Jari Räsäsestä tekemänsä doping-uutisen takia. STT:n asianajajan Petteri Sotamaan mukaan uutista on "suhteellisen aikaista kommentoida missään tiedotusvälineessä", sillä edes jutun vastaajat eivät ole saaneet haastetta vielä tiedoksi. Suomenmaan mukaan kaksinkertainen herjaussyyte johtuu siitä, että STT julkaisi Räsäsestä kaksi erillistä herjaavaa juttua parin päivän sisällä.

Sotamaa ei usko, että mitään kahta syytettä on edes tulossa. Jos syyte on tulossa, se koskee mahdollisesti yhtä doping-uutista tammikuussa 1998. Muu muotoilu on Sotamaan mukaan juridiikkaa. Jutun vastaajat, päätoimittaja Kari Väisänen ja toimittaja Johanna Aatsalo-Sallinen, eivät ole saaneet haastetta vielä tiedoksi.

-On vaikea kommentoida syytteen sisältöä, kun käsitykseni mukaan se ei voi olla julkisesti tiedossa, Sotamaa totesi. Helsingin käräjäoikeuden käytännön mukaan syytekirjelmä on julkinen vasta siinä vaiheessa, kun jutun käsittely alkaa oikeuden istunnossa.

Hiihtäjä Jari Räsäsen asianajaja Urpo Väänänen ei halua kommentoida syyte-asiaa.
-Haluamme käydä oikeudenkäynnin käräjäsalissa, se on meidän viesti.

STT:n kirjoittama doping-väite Suomen Hiihtoliittoa ja hiihtäjä Jari Räsästä vastaan on määrä tulla esiin Helsingin käräjäoikeudessa. Asian käsittelypäivää ei ole määrätty. Jutusta vastaavat päätoimittaja Kari Väisänen sekä jutun kirjoittaja toimittaja Johanna Aatsalo-Sallinen. Heitä syytetään julkisesta herjauksesta.

Sekä Hiihtoliitto että Räsänen tekivät rikosilmoituksen STT:tä vastaan sen jälkeen, kun STT oli väittänyt uutisessaan Räsäsen hankkineen pimeiltä markkinoilta kasvuhormonia ja käyttäneen sitä urheilutulostensa parantamiseksi.
(STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme