Mainos
Mainos

Suomen kuorma-autoyrittäjät ylittävät direktiivin työajat

Yli puolet Suomen kuorma-autoyrittäjistä ylittää viikottaisen enimmäistyöajan, jota EU:n komissio ehdottaa maantieliikenteen kuljettajille. Omistajakuljettajien työajan rajoittaminen lisäisi heidän kustannuksiaan vuosittain puoli miljardia markkaa, arvioi liikenneministeriö.

Liikenneministeriön selvityksen mukaan pisimpiä työviikkoja tekevät yhden tai kahden kuljettajan yritysten omistajat. Heistä kolme neljästä ylittää direktiivin määrittämän 48 tunnin viikkotyöajan. Omistajakuljettajien viikkotyöaika vaihtelee 23 tunnista yli 73 tuntiin. Hyvin tavallinen on 50-60 tunnin työviikko ja yli 12 tunnin työpäivä. Keskimääräinen päivittäinen työaika on 9 tuntia 15 minuuttia. Tästä on ajoa hieman yli neljä tuntia, lastausta kaksi ja puoli tuntia, huoltoa tunnin, hallintoa 40 minuuttia ja taukoja noin tunnin.

Suomi: Omistajakuljettajat direktiivin ulkopuolelle

Suomi pyrkii siihen, että omistajakuljettajat jätettäisiin direktiivin ulkopuolelle. Komissio taas haluaa liikenneministeriön mukaan rajoittaa heidän työaikaansa, jotta estettäisiin kuljetusyritysten keinotekoista jakautumista pienempiin yrityksiin. Tietyissä EU-maissa yritysten pirstaloitumista pidetään ongelmana. EU:n komission direktiiviehdotus on Suomen kannalta ongelmallinen, koska kotimaisista kuorma-autoyrityksistä 60 prosenttia on yhden kuljettajan yrityksiä. Omistajakuljettaja hoitaa niissä kaikki yritykseen liittyvät tehtävät. Työajan rajoittaminen pakottaisi hänet teettämään osan työstään jollakin toisella. Nykyisessä kilpailutilanteessa yrittäjillä ei kuitenkaan ole tähän varaa. Jos työaikaa rajoitetaan, osa kaluston huoltotöistä jäisi todennäköisesti hoitamatta. Seurauksena olisi liikenneministeriön selvityksen mukaan myös konkursseja, kun niukkoja markkinoita olisi jakamassa enemmän kuljettajia. Lisäksi yritysrakenne muuttuisi vähitellen ja kuljetuskustannukset kohoaisivat.

Ehdotus maantieliikenteen työaikadirektiiviksi määrittää raskaan liikenteen kuljettajien työajat EU:n alueella. Työaikaan sisältyisi ajamisen lisäksi lastaus, purku, huolto, hallinto ja tauot. Suomen nykyiset määräykset koskevat vain ajo- ja lepotaukoja.

Toissa vuonna Suomessa toimi 11 666 kuorma-autoyritystä. Näistä yhden kuljettajan yrityksiä oli 7 000. Liikenneministeriön selvityksessä haastateltiin lähes 900 alle viiden työntekijän kuorma-autoyrityksen omistajaa. Samalla tutkittiin yli sadan omistajakuljettajan ajopiirtureiden levyt.
(STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme