Mainos
Mainos

Suomi.fi-palvelu floppasi: Vain 140 000 löytänyt julkiset palvelut kokoavan verkkosivun

Viranomaispalvelut yhden digiluukun taakse kokoavan Suomi.fi-verkkopalvelun tarjonta on edelleen keskeneräistä, vaikka palvelu lanseerattiin käyttöön jo kesällä. Sivustolta puuttuu esimerkiksi viranomaispostiin tarkoitettu viestipalvelu.

Väestörekisterikeskus arvioi, että sähköinen postilaatikko ja sen mobiilisovellus saadaan käyttöön loppuvuoden aikana.

Sivuston kävijäluvut ovat toistaiseksi olleet vaatimattomia. Väestörekisterikeskuksen asiantuntijan Mari Kervisen mukaan yksittäisiä kävijöitä oli noin 120 000 heinäkuussa, minkä jälkeen luku on noussut noin 140 000 kuukausittaiseen kävijään. 

– Määrähän ei ole mitenkään päätä huimaava, Kervinen myöntää.

Valtiovarainministeriön tietohallintoneuvos Maria Nikkilä uskoo, että sivuston kävijämäärä kasvaa vasta sitten, kun kaikki palvelut on saatu täysimääräisesti käyttöön. Nikkilän mukaan palvelun käyttöönotto on sujunut odotuksien mukaisesti. 

Palvelua markkinoidaan parhaillaan hartiavoimin ja käynnissä on kiertue, jossa sivustoa esitellään kansalle kauppakeskuksissa ympäri maan. Ohjelmakoordinaattori Erja Lohikoski kertoo vastaanoton olleen kiinnostunutta.

– Eräs rouva tuli Kamppiin oman tablettinsa kanssa ja istui puoli tuntia opettelemassa, mitä kaikkea palvelusta löytyy.

Hakukoneen kuntavalinta kompuroi 

Suuri muutos uudessa sivustossa on se, että sisällön tuottavat nyt julkisen alan palveluntarjoajat sivuston verkkotoimituksen sijaan. Sivustolla on nyt noin 22 000 palvelukuvausta.

– Työ on toki kesken. Siellä on paljon julkisen hallinnon organisaatioita, jotka ovat alkuvaiheessa tuoneet vasta jotain hyvin keskeisiä palveluita ja he ovat nyt työstämässä niitä koko ajan, Kervinen kertoo.

Lohikoski kertoo, että muutamat kunnat ovat jopa kapinoineet sisältöjen toimittamista vastaan.

– Ne ovat useimmiten tällaisia hyvin pieniä kuntia, joissa ei ole riittävästi henkilöstöä tekemään asioita, Lohikoski sanoo.

Nikkilä puolestaan arvioi, että yleisellä tasolla kunnat ovat täyttäneet kuvauksia palveluistaan kiitettävästi. Hänen mukaansa valtionhallinnon organisaatioilla olisi enemmän parantamisen varaa.

Alkuvaiheessa sivustolla on myös korjailtu pikkuvikoja. Esimerkiksi palveluhaun paikkakuntarajaus ei ole toiminut aukottomasti.

– Osalle palveluista on jäänyt virheellisesti tieto, että se on valtakunnallinen. Olemme ajamassa sinne korjaustiedoston, jotta saamme korjattua sen nopeasti, Kervinen kertoo.

Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen (kesk.) toivoi keväällä palvelua esitellessään, että Suomi.fistä tulisi jatkossa ensisijainen luukku julkisiin palveluihin. Laki kuitenkin turvaa edelleen viranomaisasioinnin perinteisillä tavoilla.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme