Mainos
Mainos

Suomi-imagon takana usein ulkomaalainen tausta

Tuttujen suomalaisten tuotemerkkien taustalta löytyy usein ulkomaista valmistusta tai raaka-aineita. Kuluttajaviranomaisten mukaan Suomi-imagon hyödyntäminen ei sinänsä ole kiellettyä, jos tuotteen ei esimerkiksi väitetä olevan kotimaassa valmistettu.

– Usein mainonnassa voidaan hakea rajoja, mutta se on kaksiteräinen miekka. Jos yhtiö jää kiinni kotimaisuudella keinottelusta, se menettää helposti luottamuksen kuluttajien keskuudessa, sanoo Kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki.

Esimerkiksi vaatteisiin valmistusmaata ei edellytetä. Sen sijaan ruuassa alkuperämaa on mainittava, jos puuttuminen voi johtaa harhaan.

Suomen elintarviketyöläisten liiton mielestä kotimaisuudesta viestivillä mielikuvilla huijataan kuluttajia. Liitto paheksuu esimerkiksi Puolassa valmistettavaa Turun Sinappia ja Elovena-merkin alla myytäviä saksalaisvalmisteisia muroja.

– Tämä on ongelma, koska moni tekee edelleen valintoja kotimaisuuden perusteella, sanoo puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen.

Raision mukaan muroille ei ole sopivaa tuotantolaitosta Suomessa. Unilever toteaa, että valmistusmaa lukee sinapissa.

(MTV3 - STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme