Mainos
Mainos

Tiesitkö? Jos et kiellä, ostotietosi kerätään kaupassa yksityiskohtaisesti

Kaupat seuraavat asiakkaidensa ostokäyttäytymistä entistä tarkemmin. Esimerkiksi Keskon plussakorttia käyttävien ruokailutapoja tarkastellaan ostosten perusteella.

Tietoja hyödynnetään muun muassa markkinoinnissa ja tuotevalikoimien suunnittelussa.

– Jos ihminen yleensä ostaa tuoreita aineksia, hänelle ei kannata markkinoida pikaruokaa, sanoo K-Plus-yhtiön vt. toimitusjohtaja Tapio Näveri.

Keskon mukaan asiakkaiden ostohistoriaa käsitellään nykyisin tuoteryhmittäin. Ruokailutavoiltaan vaativaksi katsottu asiakas voi ostaa esimerkiksi luomua ja aasialaisia ruoka-aineita. Uudet asiakkaat antavat kuitenkin luvan kerätä talteen ostoksensa yksityiskohtaisesti, jos he eivät sitä erikseen kiellä.

– Voimme tallettaa tiedot siitä, että asiakas on ostanut tietyn merkin tietyn tuotteen, Näveri sanoo.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio huomauttaa, että valikoimien räätälöinti kanta-asiakastietojen pohjalta voi kaventaa kuluttajan valinnan mahdollisuuksia. Hänen suurin huolensa on kanta-asiakasjärjestelmien monimutkaistuminen.

(MTV3 - STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme