Mainos

Tuotteiden ilmastomerkit tulossa Suomeenkin

Eri puolilla maailmaa on käytössä lukuisia erilaisia merkkejä, jotka kertovat, kuinka suuret tuotteiden hiilidioksidipäästöt ovat. Ongelma on kuitenkin se, että ei ole olemassa yhtä yhteistä laskutapaa, jolla päästöt laskettaisiin. Niinpä tavallisen kuluttajan on mahdotonta vertailla eri tuotteita tai tuoteryhmiä niiden hiilijalanjäljen perusteella.

- Tällaiselle yhtenäiselle merkille olisi suuri tarve. Ihmiset haluaisivat tehdä kaupassa päästöjä vähentäviä valintoja, jos se olisi mahdollista. Kilpailevien elintarvikkeiden välillä voi olla jopa kymmenkertainen ero hiilijalanjäljessä, kertoo vanhempi tutkija Juha-Matti Katajajuuri Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksesta (MTT).

MTT kehittää nyt yhteistä laskentamenetelmää elintarvikkeiden hiilijalanjälkien arviointiin. Nyt on edetty niin pitkälle, että kaupan, elintarviketeollisuuden, kuluttajajärjestöjen ja tutkijoiden kesken on aloitettu keskustelu siitä, millainen hiilimerkintä sopisi suomalaisiin tuotteisiin.

- Kaikki ovat yksimielisiä siitä, että yhteinen hiilimerkintä tarvittaisiin. Eniten kannatusta saa sellainen merkki, jossa ilmaistaisiin tuotteen hiilidoksidipäästöt grammoina ja sen lisäksi liikennevalo-tyyppisellä merkinnällä kerrottaisiin, kuinka vähäpäästöinen tuote on verrattuna muihin vastaaviin, kuvailee Katajajuuri.

Yrityksillä paljon omia merkkejä

Tutkija ei halua arvioida, millä aikataululla elintarvikepakkauksiin voitaisiin Suomessa saada hiilijalanjälki-merkit.

- En halua veikata aikataulua. Viime kädessä se riippuu alan toimijoista, kaupasta ja teollisuudesta. Kehitys on kuitenkin ollut nopeaa. Vielä kaksi vuotta sitten en olisi voinut kuvitella, että kiinnostus asiaan kasvaa näin nopeasti.

Eri puolilla maailmaa on jo käytössä laaja kirjo tuotteiden ilmastovaikutuksista kertovia merkkejä.

- Ranskassa aiottiin jo tehdä pakkausten hiilijalanjälki-merkinnät pakollisiksi ensi vuoden alusta. Nyt siellä on otettu vuoden tuumaustauko, kun laskentaperusteita ei ole vielä saatu yhtenäisiksi, sanoo Katajajuuri.

Monilla yrityksillä on jo käytössä omia ilmastomerkkejä. Esimerkiksi ruotsalaisen Max-hampurilasketjun ravintoloissa voi vertailla eri annosten ja hampurilaisten hiilijalanjälkiä. Ranskalaisen E.Leclerc-kauppaketjun muutamissa kaupoissa kassakuittiin tulostuu ostosten yhteenlaskettu hiilijalanjälki. Suomessa hiilidioksidi-päästömerkintä on Raision kaurapuuro-paketissa.

Kuluttajat haluaisivat hiilimerkinnän

- Yhtenäinen laskentatapa kuitenkin puuttuu. Tällä hetkellä sellaista yritetään kehittää monissa maissa ja kansainvälisissä työryhmissä. Ainakin nyt näyttää epätodennäköiseltä, että saataisiin aikaan yksi yhtenäinen laskentamalli, joka toimisi kaikissa maissa, epäilee Katajajuuri.

Todennäköisesti eri maissa on jatkossakin erilaisia merkintöjä ja tuotteissakin saattaa olla erilaisia ilmastomerkkejä. Se on kuitenkin varmaa, että hiilijalanjälkimerkinnät yleistyvät. Viime vuonna Euroopassa toteutetun kyselyn mukaan yli 70 prosenttia kuluttajista haluaisi hiilijalanjälki-merkinnät pakollisiksi elintarvikkeisiin.

Kyselyjen mukaan myös suomalaiset haluaisivat tehdä kaupassa ympäristöystävällisiä valintoja. Ruuan merkitys ilmastovaikutuksissa on suuri. Ruoka liittyy tavalla tai toisella noin neljännekseen suomalaisten ilmastopäästöistä.

Kommentoi

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot