Mainos
Mainos

Tutka ja kamera vakiovarusteeksi joka autoon? EU kaavailee autoihin pakollista turvateknologiaa

Uusiin henkilöautoihin tulevat vakiovarusteiksi automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät, jos Euroopan unionin kaavailut toteutuvat. Pakolliseksi voidaan säätää myös muuta turvallisuusteknologiaa, kuten ylinopeusvahteja ja kaistalla pysymisen tukijärjestelmiä.

EU-parlamentti vaatii autoihin pakollisia ajonapujärjestelmiä, jotta erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus paranisi. Komissio on laatinut lakimuutoksista luonnosta, jonka julkaisemista odotetaan toukokuussa. Sen jälkeen sekä jäsenmaat että parlamentti alkavat pohtia ehdotuksia tarkemmin.

– Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää vaaditaan jo nykyisin raskaammissa kuorma-autoissa ja linja-autoissa, mutta 2020-luvulla järjestelmän on tarkoitus tulla pakolliseksi myös henkilö- ja pakettiautoihin, erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista summaa.

Komissio julkaisi jo joulukuussa 2016 suunnitelman turvateknologian kehitystarpeista. Selvitykseen sisältyi peräti 19 keinoa, yhtenä automaattinen hätäjarrutus. Harkittavina ovat myös esimerkiksi ylinopeusvaroittimet ja kuljettajan vireystilan seuranta.

–  Keinot on alustavasti katsottu toteutuskelpoisiksi ja kustannustehokkaiksi tekniikan kehittyessä. Tarkemmat kustannus-hyötyanalyysit pitää vielä tehdä.

Tavoite: vain hieman kalliimpia autoja

EU-maissa kuolee liikenneonnettomuuksissa joka vuosi yli 25 000 ihmistä ja satoja tuhansia loukkaantuu. Turvateknologiasta haetaan apua lukujen pienentämiseen.

Esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus havaitsee törmäysvaaran ja hidastaa tai pysäyttää auton automaattisesti. Nopeusvahti varoittaa ylinopeudesta ja kaistavahti auttaa pysymään omalla puoliskolla tietä.

Autoissa yleistyy myös kuljettajan vireystilan valvonta.

– Se perustuu yksinkertaisiin algoritmeihin, jotka seuraavat esimerkiksi ajoaikaa ja säpsähtäviä ohjausliikkeitä. Kojelautaan syttyvä kahvikupin kuva vihjaisee kohteliaasti, että nyt olisi tauon paikka, Trafin erityisasiantuntija Otto Lahti kertoo.

Järjestelmien yleistymistä on hidastanut se, että ne nostavat autojen hintaa. Europarlamentti on asettanut tavoitteeksi, että uudet apuvälineet eivät tulisi liian kalliiksi, vaan autot olisivat vain vähän hintavampia.

Näin turvatekniikka estää törmäyksiä

– Varoitusjärjestelmä: varoittaa esteestä joko äänellä, ilmoituksella kojelaudassa tai tuulilasissa.

– Ennakointijärjestelmä (Pre-Safe, Pre-Crash): valmistelee autoa kolariin esimerkiksi kiristämällä turvavyöt ja esipaineistamalla jarrujärjestelmän.

– Automaattinen hätäjarrutus (AEB): varoituksen jälkeen jarruttaa, jos törmäys on väistämätön. Voi toimia joko kaupunkinopeuksissa, maantienopeuksissa tai molemmissa.

– Vireystilan valvonta: tarkkailee maantieajossa kuljettajan ajotapaa sekä auton avustimia ja vinkkaa tauon tarpeesta.

– Ajonvakautusjärjestelmä (ESC): estää auton luisuja jarruttamalla yksittäisiä pyöriä ja pienentämällä moottorin tehoa.

– Mukautuva tai älykäs vakionopeuden säädin: pitää muuten vauhdin tasaisena, mutta hidastaa automaattisesti, kun edessä ajaa hitaampi auto.

– Hätäjarrutuksen tutkajärjestelmä tunnistaa isoja esteitä, ihmisten tunnistamiseen tarvitaan lisäksi kameroita. Samoja laitteita voivat käyttää myös kaista- ja ylinopeusvahdit.


Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme