Mainos
Mainos

Tutkimus: Eriarvoisuus lisää pahoinvointia peruskoulussa

Suomen peruskoululaiset eivät ole tasa-arvoisessa asemassa keskenään, todetaan Suomen Unicefin tutkimuksessa.

Koulussa viihtyvät erityisesti ne oppilaat, joilla menee muutenkin hyvin. Vaikeissa elämäntilanteissa olevat lapset sen sijaan voivat huonosti myös koulussa.

Unicefin mukaan koulua tulisi kehittää niin, että jokainen lapsi voisi kokea onnistumisia. Oppilaiden mielipiteitä tulisi myös kuunnella entistä paremmin koulunkäyntiä koskevissa päätöksissä.

Tutkimuksen mukaan sopeutumisvaikeuksia on erityisesti työväenluokkaisten perheiden lapsilla tai vähemmistötaustaisilla oppilailla, etenkin pojilla.

Eriarvoisuutta on lisännyt se, että vanhemmat voivat nykyisin valita lapsensa koulun. Tämä saattaa tutkimuksen mukaan johtaa siihen, että osa oppilaitoksista muuttuu eliittikouluiksi. Lasten koulutiet eriytyvät jo 7-9-vuoden iässä.

Hyvä, paha koulu - kouluhyvinvointia hakemassa -tutkimuksen aineistona on käytetty kansainvälisiä vertailututkimuksia ja suomalaista tutkimustietoa kouluviihtyvyydestä.

(MTV3 - STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme