Mainos
Mainos

Usean työttömän tuki on katkennut sähköisen lomakkeen teknisen puutteen takia – Mikko kertoo, ettei ole saanut 2 kuukauteen "pennin jeniä"

Puutteet työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisen sähköisessä lomakkeessa ovat aiheuttaneet useille työttömille aiheettoman työttömyysetuuden katkeamisen. TE-toimisto myöntää lomakkeen ongelmat ja vakuuttaa, että vikaa ollaan korjaamassa. Menetettyjä työttömyystukia työttömät eivät kuitenkaan saa takaisin kovinkaan helposti.

– Sähköinen ilmoittautuminen on hiljattain muuttunut, ja uudessa ilmoituksessa edellytetään, että asiakas täyttää palvelutarvearvion sekä työllistymissuunnitelman kahden vuorokauden kuluessa työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta, kertoo Uudenmaan TE-toimiston palvelupäällikkö Tarja Hassinen.

Hassisella ei ole kertoa tarkkaa lukumäärää, mutta valituksia on tullut hänen mukaansa useita.

Jos palvelutarvearviota ja suunnitelmaa ei laadi, työttömyysetuus katkeaa. Näin kävi MTV Uutisiin yhteyttä ottaneelle Mikolle (nimi muutettu). Hän kertoo jääneensä työttömäksi 2. lokakuuta, tehneensä ilmoituksen asiasta sähköisessä omapalvelussa. Seuraavana päivänä hän lähti jo kauan aikaisemmin varaamalleen kolmen viikon kalastusreissulle Kanadaan. Kotiin palattuaan postissa odotti karu yllätys.

– 4.10. oli tullut toimistolta lappu, että jos et vastaa vuorokauden sisällä, niin et ole oikeutettu työttömyysturvaan, Mikko kertoo tuskastuneena.

"Palvelukartoitusta ei neuvottu tekemään"

Mikon mukaan TE-toimiston yhteydenottoyritykset Kanadaan olisivat olleet turhia, sillä kalastussaarella "oli todella surkeat kentät". Ulkomaanreissussa sinänsä ei ollut TE-toimiston puolesta ongelmia.

– Asiakas voi lähteä ulkomaille, jos on Suomen työmarkkinoiden käytettävissä ja valmis ottamaan vastaan työtä. Ja tavoitettavissa, Tarja Hassinen sanoo.

– Meillä on sähköiset ja puhelinpalvelut, joita tarjoamme asiakkaille ensiksi. Kun hän on jo asiakkaana, niin jokaiselle on määrätty oma vastuuasiantuntija, jonka kanssa asioida, Hassinen jatkaa.

Mikon mukaan häntä ei neuvottu tekemään mitään palvelukartoitusta, ja mahdolliset linkit sen tekemiseen olivat hukassa myös TE-toimiston nettisivuilta.

– Asiakkaalle ei lomakkeessa ole muistutettu tarpeeksi selkeästi, että huomaathan tehdä suunnitelman sekä palvelukartoituksen, Hassinen myöntää.

Hassisen mukaan tilanne on tiedostettu hallinnossa ja työ- ja elinkeinoministeriö on tekemässä asiaan korjausta.

– Vastaisuudessa asiakas ei pääse ilmoittautumislomakkeesta pois ilman varmistamista. Jos asiakkaalla ei ole sillä hetkellä mahdollisuus paneutua suunnitelman tekemiseen, tulee ilmoitus, jonka mukaan sen tekemiseen on kaksi päivää aikaa.

TE-toimisto tulkitsi opiskelijaksi – opinnot keskeytyivät jo 2005

Mikon akuuttiin rahapulaan tämä selvitys ei kuitenkaan ole avuksi.

– En ole viimeisen palkan jälkeen saanut nyt 2 kuukauteen pennin jeniä ja vuokrat on rästissä, Mikko tuskailee.

Mikon tapauksessa TE-toimiston järjestelmä tulkitsi työttömyysetuuden keskeytymisen jälkeen miehen olevan yhä opiskelijana, vaikka opinnot ovat keskeytyneet jo vuonna 2005. Lomalta palattuaan Mikko sai tämän asian selvitettyä ja työttömyysetuus palasi marraskuun puolivälin päätöksellä voimaan 26. lokakuuta alkaen. Mutta 20 päivää jäi välistä.

– Jostain kumman syystä en ole oikein mitään heille 5.10.–25.10. He ovat itsekin muuttaneet minun statusta, joten hankala heiltäkin on mitään hyvää selvitystä saada. 

– Tämä on jättimäinen katastrofi, koska matkasta huolimatta rahat on laskettu tarkasti. Ensimmäisen hakemuksen rahojen saamiseksi Yleisestä työttömyyskassasta (YTK) Mikko sai sanojensa mukaan tehdä vasta 25. marraskuuta.

"Ei pysty nukkumaan"

Mikko kertoo viestissään, että huolenaiheena on lisäksi filippiiniläinen avovaimo, jolla on työsopimus, mutta töitä ei saa tehdä, kun työviisumi on odottanut hyväksymistä Maahanmuuttovirastossa viisi kuukautta.

– Ei pysty nukkumaan, kun stressaa pärjäämisestä. Viis omasta, mutta tuo turvaton avovaimo pitäisi saada pidettyä hengissä.  Tonnin menetys tuloissa on köyhälle dramaattista. Sitä ne ei siellä TE-toimistolla tajua, Mikko jatkaa.

Hassinen ei kommentoi Mikon tapausta yksilötasolla, mutta yleisesti hän toteaa, ettei työttömyysetuuteen ole oikeutta, jos työnhaku ei ole voimassa. Takautuvasti rahoja voi hakea valittamalla asiasta ensin työttömyysetuuden maksajalle, joka käsittelee asiaa TE-toimiston kanssa. Jos valitus ei kanna hedelmää, seuraava valitusaste on työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta.

– Se on sitten pidempi tie, se vie siellä useamman kuukauden. Toki olemme pahoillamme ja yritämme aina kertoa asiakkaille näistä asioista, mutta jos asiakas ilmoittautuu sähköisesti, niin meidän puoleltamme ei siinä vaiheessa ole sitä ihmiskontaktia, Hassinen jatkaa.

Tapaus Lenitan virheet korjattu

MTV Uutiset kertoi kuukausi sitten Lenitan tapauksesta. Hän ei ollut kyennyt vastaamaan TE-toimiston soittoon, jota seurasi tekstiviesti, jossa uhattiin työnhaun katkeamisella, jos toimisto ei saa naista seuraavalla soitolla kiinni.

Lenita julkaisi viestin sosiaalisessa mediassa, jossa TE-toimiston uhkailu luonnollisesti kuohutti.

– Viestin malli on nyt muutettu. Vastaisuudessa otamme asiakkaita mukaan suunnittelemaan palveluprosessejamme. Tässä tapauksessa meidän olisi pitänyt kysyä Lenitalta, miltä tällainen viesti kuulostaa, ja mikä olisi paras mahdollinen tapa ja asiakkaalle eduksi, Hassinen myöntää.


Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme