Mainos
Mainos

Uskontoaiheet median suosiossa

Uskonnolliset aiheet ovat tiedotusvälineiden keskeisiä kilpailuvaltteja maailmalla. Suomessakin uskonnolliset aiheet menevät mediassa helposti läpi, mutta todelliset uutiset jäävät usein havaitsematta. Yksi syy on se, että seurakunnissa vallitsee tarkka hierarkia siitä, kuka saa kertoa mitäkin.

Tasaisen harmaa evankelisluterilainen kirkonmeno ei suuria intohimoja mediassa aiheuta. Uutiskynnys ylittyy lähinnä vain silloin, kun joku julkkis tulee uskoon ja houkuttelee kirkkosalit täyteen kuulijoita. Mediaa kiinnostavat myös ääriliikkeet ja ja pienten uskonnollisten ryhmien erikoisuudet.

Kirkon työntekijät haluaisivat aivan toisenlaista julkisuutta. Esimerkiksi ihmisten henkinen hätä ei näy riittävästi uutisissa.

Uskonto on kova sana tiedotusvälineissä maailmalla juuri nyt. Uutisoinnissa uskonnollisilla aiheilla on siis pian markkinarakoa Suomessakin.

Suomen Kuvalehden päätoimittaja Tapani Ruokanen arvioi, että uskonnolliset aiheet menevät läpi yhä helpommin ja helpommin. Kritiikkiä tarvittaisiin.

Tiedotusvälineet ovat tähän saakka huonosti löytäneet seurakunnista todellisia uutisia, mm. leipäjonot jäivät aikanaan havaitsematta.
-Niin se oli yksi uutinen joka tuli ikäänkuin seurakunnan diakoniatyön varoitusjärjestelmän kautta tiedoksi jo hyvissä ajoin ennen kuin se oli nähtävissä, toteaa Ruokanen.
(MTV3/Keimo Lehtiniemi)

Huom! Uusi StreamWorks ohjelma valitsee nopeuden automaattisesti internetyhteytesi mukaan.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme