Mainos
Mainos

Väärät oletukset haittaavat liikennesuunnittelua

Kansalaisten ja päättäjien virheelliset oletukset toistensa liikenneasenteista hankaloittavat liikennepolitiikan suunnittelua. Valtaosa sekä päättäjistä että kansalaisista suosisi ympäristöystävällisiä liikennemuotoja yksityisautoilun kustannuksella. Kuitenkin molemmat ryhmät arvelevat toisen valitsevan ennemmin henkilöautoliikenteen kuin joukkoliikenteen. Näin kertoo henkilöliikenneyksikön päällikkö Petri Jalasto liikenneministeriöstä tuoreen liikenneasennetutkimuksen tuloksista.

Kolme neljäsosaa sekä kansalaisista että liikennesuunnittelun päätöksentekijöistä asettaa ympäristöystävälliset liikkumismuodot eli joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen henkilöautoilun edelle. Puolet päättäjistä kuitenkin uskoo kansan valitsevan ennemmin henkilöautoliikenteen. Kansalaisista taas selvästi yli puolet epäilee päättäjien suosivan yksityisautoilua ympäristöystävällisten kulkumuotojen kustannuksella.

-Kansalaiset käyttävät enemmän henkilöautoja, koska niitä ikään kuin suositaan. Samalla lailla päätöksentekijät ovat periaatteessa joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen ystäviä, mutta epäilevät vahvasti, että kansalaiset eivät ole, ja tekevät sitten päätöksiä sen mukaan, Jalasto kuvaa.
Sama ilmiö on nähtävillä muuallakin Euroopassa. Tämän tiedonkulkusolmun avaaminen on Jalaston mukaan avainasemassa, jos liikennettä halutaan kehittää todellisten asenteiden ja toiveiden mukaisesti. Suomen Gallup kysyi viime syksyn ja talven aikana puhelimitse noin tuhannelta suomalaiselta heidän käsityksiään kotipaikkakuntansa liikenteessä. Tutkimuksessa haastateltiin myös 78:aa liikennesuunnitteluun osallistuvaa päätöksentekijää ja mielipidevaikuttajaa. Kyselyn tuloksia verrattiin kansainväliseen liikenneasennetutkimukseen, joka tehtiin EU-maissa vuonna 1991.

Suomalaiset ovat vähemmän huolissaan autoilun aiheuttamista ympäristöhaitoista kuin muiden EU-maiden kansalaiset. Yksityisautoiluun suhtaudutaan kaikkiaan meillä hieman muita EU-maita suopeammin. Suomalaiset myös luottavat vankemmin tekniseen kehitykseen. Täällä yli puolet uskoo, että liikenneongelmat vähenevät tekniikan avulla. Neljä viidestä suomalaisesta pitää liikenteen vaikutuksia kaupungeissa vielä siedettävinä. Muissa EU-maissa osuus on huomattavasti pienempi.

Meilläkin ollaan valmiita rajoittamaan yksityisautoilua kaupunkien keskustoissa. Niihin olisi saatava kävelykatuja autojen paikoitustilojen sijaan. Suurimpina autoilun haittoina pidetään ruuhkia, ilmansaasteita sekä jalankulkijoille ja pyöräilijöille aiheutuvaa onnettomuusriskiä.
(STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme