Mainos
Mainos

Väitös: Kuluttajat arvostavat mobiilipalvelujen selkeyttä

Kuluttajat eivät halua uusista mobiilipalveluista ominaisuusluetteloita vaan ymmärrettävää tietoa.

Tampereen teknillisessä yliopistossa tänään tarkastetun väitöskirjan mukaan uusien palvelujen käyttöönottamista edistävät kuluttajalle annettavat konkreettiset kuvaukset siitä, miten palvelut voivat näkyä käyttäjän arkielämässä.

Diplomi-insinööri Eija Kaasinen toteaa väitöskirjassaan, että mobiilipalveluiden hyväksyttävyyteen vaikuttaa neljä tekijää: merkitys käyttäjän arjessa, helppokäyttöisyys, luotettavuus ja käyttöönoton vaivattomuus.

Väitöskirjassa on koottu yhteen ja analysoitu VTT:llä vuosina 1998-2002 tehtyjen mobiilipalvelujen käyttäjätestien tuloksia.

Kaasisen mukaan pelkkä helppokäyttöisyys ei takaa sitä, että kuluttajat hyväksyvät palvelun. Palvelun tulee myös tarjota merkityksellistä sisältöä liikkuvalle kuluttajalle.

Mobiilipalveluiden käyttäjät arvostavat henkilökohtaista, ajankohtaista ja paikallista sisältöä.

Tärkeää on myös luotettavuus, joka tarkoittaa muun muassa teknistä toimivuutta sekä tietosisällön kattavuutta ja oikeellisuutta.

(MTV3-STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme