Mainos
Mainos

Väitös: Opettaja tarvitsee tunneälyä

Luokanopettajat pitävät tunneälyn taitoja erittäin tarpeellisina työssään, kertoo tuore väitöstutkimus. Etenkin nuoret opettajat kokevat tunneälytaitonsa riittämättömiksi.

Tärkeimpinä opettajat pitävät empaattisuutta sekä taitoa käsitellä ja hallita erimielisyyksiä ja ristiriitoja. Myös omien tunteiden tunnistaminen sekä yhteistyötaidot ovat keskeisiä.

- Opettajan ammatti on ihmissuhdeammatti. Siinä tarvitaan tunneälyä, tunteen ja älyn yhdistämistä, aiheesta väittelevä Mirjam Virtanen sanoo.

Virtanen tutki väitöstyössään eri-ikäisiä luokanopettajia ja alan opiskelijoita. Tutkimus paljasti, että kokeneet opettajat pitävät tunneälytaitojaan parempina kuin nuoret.

- Tunneälytaidot ovat kykyjä, joita voi kehittää. Ne kehittyvät työkokemuksen ja iän myötä.

Virtasen mukaan tunneälytaitoihin kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota luokanopettajien koulutuksessa. Silloin nuori opettaja olisi käytännön työtä aloittaessaan valmiimpi.

Virtasen väitöskirja Opettajan emotionaalinen kompetenssi tarkastetaan Tampereen yliopistossa huomenna. Tutkimus kuuluu kasvatustieteen alaan.

(MTV3 - STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme