Mainos
Mainos

Varusmiehet käyvät nyt myös virtuaalikoulutuksen – näin tietokonepelillä harjoitellaan

Jokainen varusmies saa tästä vuodesta lähtien virtuaalikoulutuksen, jossa harjoituksien pohjana Puolustusvoimissa käytetään kaupallisessakin myynnissä olevaa sotapeliä VBS3.

Puolustusvoimat on hankkinut tuhat konetta koko Suomeen levittäytyvää virtuaalikoulutusta varten. Aiemmin koneita on ollut käytössä vain muutamassa paikassa kuten Parolassa.

Jokaisen varusmieskoulutukseen sisältyy vähintään parikymmentä tuntia harjoituksia, koulutuksen laajentamista on suunniteltu jo reserviläisiinkin.

– Tämä on vasta alkua, sillä virtuaaliharjoittelu on käytössä laajamittaisesti eri maiden armeijoissa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa armeijalla on jo satatuhatta konetta. Virtuaaliharjoittelun etu on toistettavuus, nopeus, edullisuus eikä esimerkiksi varomääräyksiä tarvitse noudattaa. Voimme harjoitella säästä huolimatta ja tilanteita, joita ei muutoin ole mahdollista harjoitella, kertoo koulutuspäällikkö, prikaatikenraali Jukka Sonninen.

Sonninen visioi jo sitä, kuinka tulevaisuudessa kaikki tuhat konetta voidaan verkottaa samaan harjoitukseen ja tehdä virtuaaliharjoitus esimerkiksi Ruotsin kanssa. Puolustusvoimat on käyttänyt hankintoihin noin miljoona euroa.

Taistelukoulutuksen perusteet virtuaalimaailmassa

Sonnisen mukaan virtuaaliharjoittelun avulla voidaan hyvin pitkälti opetella esimerkiksi ampumaan ennen oikeaan aseeseen tarttumista.

– Nykyisin patruunamäärä on rajoitettu sen kalleuden vuoksi ja tämä vähentää ampumaharjoittelua. Virtuaalimaailmassa voidaan harjoitella taktisia tilanteita ilman säänvaihtelua, eivätkä panokset tai taidot ole rajoitteena. Näkisin, että ampumisen perusharjoittelu voidaan tehdä virtuaalimaailmassa ja esimerkiksi käytännössä tehtäisiin vain testiammunnat, lisää Sonninen.

Puolustusvoimissa mallinnetaan nyt tärkeimpiä paikkoja, joissa voidaan jatkossa harjoitella ensin virtuaalisodassa erilaisia tilanteita esimerkiksi Helsingin ydinkeskustassa.

– Näkisin, että virtuaaliharjoittelu tuo lisämotivaatioita varusmiehille, sillä monelle nuorelle pelimaailma on tuttu entuudestaan.Tämä tarjoaa myös uusia mahdollisuuksia koodereille ja ohjelmoijille ja toisaalta näitä armeijassa opittuja taitoja voi myöhemmin hyödyntää myös työelämässä.

Sonnisen mukaan yksi tunnetuimpia tosielämän tilanteita on Osama bin Ladenin vangitseminen, joka harjoiteltiin ensin virtuaalimaailmassa.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme