Mainos
Mainos

Verkkokauppa pakottaa perinteiset kaupat muuttumaan: "Myymäläkoko pienee showroomiksi"

Kivijalkakaupat, kauppakeskukset ja verkkokaupat kilpailevat asiakkaista. Samaan tahtiin kun verkkokaupan suosio kasvaa, kaupunkien paraatipaikoille nousee uusia suuria kauppakeskuksia.

Kaupan liiton toimitusjohtajan Juhani Pekkalan mukaan verkkokauppa on huomioitu uusissa kauppakeskuksissa. 

– Ollaan panostettu siihen, että kauppakeskuksista löytyy paikkoja, joista hakea verkkokauppaostoksensa. Kaupat muuttavat toimintaansa siihen suuntaan, mitä verkkokauppa vaatii.  

Kauppakeskuksille kysyntää, jos hyvällä paikalla

Ostokäyttäytymistä tutkineen Aalto-yliopiston professori Pekka Mattilan mukaan kauppojen myymäläkoko pienenee tulevaisuudessa.

– Niistä tulee enemmän esittely- ja palvelutiloja, showroomeja. Menestyksen avain on fyysisessä kaupan ja verkkokaupan yhteensovittamisessa. 

Kaupan liiton arvion mukaan kuluttajien verkko-ostosten arvo on noin viidennes verrattuna tavaratalo- ja erikoiskauppaan.

Mattilan mukaan kauppakeskuksille on yhä kysyntää, jos ne sijaitsevat liikenteen solmukohdassa.

– Keskellä metsää ei kannata enää lähteä isoja paikoitusalueita kolaamaan.  

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme