Mainos
Mainos

Veturimiehet vaativat radoille nopeusrajoituksia

Veturimiesten liitto vaatii Ratahallintokeskusta ja VR-Yhtymää selvittämään, voidaanko junien suurimpia sallittuja nopeuksia alentaa turvallisuuden takaamiseksi. Myös aikataulut olisi rukattava uusien nopeusrajoitusten mukaisiksi.

Veturimiesten liitto jätti tänään Ratahallintokeskukselle ja VR:lle esityksensä junaturvallisuuden parantamisesta. Esityksessä keskitytään toimiin, joilla turvallisuutta voitaisiin kohentaa hyvin nopeasti. Teknisistä uudistuksista - esimerkiksi kulunvalvonta- ja opastinjärjestelmän uudistuksista ja junien jarrulaitteiden kehittämisestä - on apua vasta yhden-kolmen vuoden kuluttua, liitto muistuttaa.

Nopeusrajoituksia tulisi liiton mukaan harkita kulunvalvonnan ulkopuolella olevilla kauko-ohjatuilla ja suojastetuilla rataosuuksilla. Muina keinoina liitto esittää koulutusta, vetokaluston liikennekelpoisuusehtojen määrittelyä ja junaturvallisuusorganisaation uudistamista. Yli 120 kilometriä tunnissa kulkevien junien turvallisuustasovaatimukset olisi määriteltävä uudelleen.

Ratahallintokeskus panostaa turvallisuuteen

Suomen junaturvallisuus aiotaan nostaa EU-maiden huipputasolle viimeistään vuonna 2002. Tavoitteesta ilmoitti Ratahallintokeskus (RHK) tänään.

Tavoitteen toteutuminen edellyttäisi mm. sitä, että junaliikenteessä ei tapahdu törmäysonnettomuuksia eikä muitakaan junamatkustajien tai -henkilökunnan kuolemaan johtavia onnettomuuksia. RHK katsoo, että tärkeimmät keinot tavoitteen saavuttamiseksi ovat turvatekniikan parantaminen sekä turvallisuuteen liittyvän johtamisen ja valvonnan kehittäminen.

Jo tällä hetkellä Suomeen ollaan rakentamassa useita junaturvallisuutta parantavia järjestelmiä. Niitä ovat junien automaattinen kulunvalvonta sekä uudet opastin- ja informaatiojärjestelmät. RHK esittää tähän nyt lisäyksia mm. linjaradiojärjestelmän, turvallisuusauditointien sekä poikkeustilanteiden entistä paremman hallinnan osalta. Ratahallintokeskus on päättänyt, että kulunvalvonta rakennetaan Suomen koko liikennöidylle rataverkolle vuoteen 2005 mennessä. Tärkeimmille pääradoille se saadaan jo vuonna 2001.
(STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme