Mainos

Kulttuuri vetää puoleensa sponsorimarkkoja

Yrityksistä virtaa yhä enemmän rahaa kulttuuritapahtumien tukemiseen. Sponsorointibudjetit ovat olleet kasvussa viimeisten parin vuoden aikana, ja kulttuurin siivu koko sponsorointikakusta on käynyt entistä tuhdimmaksi.

Sponsorien avokätisyydestä pääsee kuitenkin nauttimaan vain pieni osa Suomen lukuisista kulttuuritapahtumista. Toimitusjohtaja Mikko Vanni sponsoripalveluita tapahtumille tarjoavasta Sponsor Service -yrityksestä arvioi, että parhaat palat jaetaan parinkymmenen tapahtuman kesken.

-Karkeasti laskien Suomessa on 5-6 megatapahtumaa, jotka ovat "loppuunmyytyjä" eli yrityssopimukset ovat niin kattavia kuin mahdollista, hän sanoo. Esimerkkeinä Vanni mainitsee Savonlinnan oopperajuhlat ja Pori Jazzin, joiden sponsoritulot ovat miljoonaluokkaa.

-Hieman pienempiä, mutta onnistuneita tapahtumia on jonkin verran, ehkä joitakin kymmeniä. Niiden sponsoritulot liikkuvat sadoissa tuhansissa. Sen jälkeen sponsorointi putoaa radikaalisti, Vanni kertoo. Vannin mielestä suurimpien kulttuuritapahtumien varjoon jää monia pieniä hankkeita, jotka voisivat kiinnostaa yrityksiä.

Ongelmana on hänen mukaansa usein se, että tapahtumien järjestäjät kokevat kaupallisuuden vieraaksi eivätkä ole valmiita panostamaan siihen.

-En sano, että ajatustapa olisi mitenkään väärä, mutta sponsoreiden hankkimista se vaikeuttaa, Vanni kertoo. (STT)

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot