Mainos

Arto Ojala

Nettivieraat

Matkailuun kannattaa panostaa

EK:n johtajan Arto Ojalan mukaan matkailu on yksi nopeimpia kasvualoja. Sillä on myös merkittävä vaikutus Suomen kansantalouteen, joten seuraavan hallituksen ohjelmaan tulisi kirjoittaa selkeä matkailun kehittämisen ohjelma.

Kesälomailuni alkaa olla lopuillaan. Loman aikana tuli kierreltyä poikkeuksellisen paljon ympäri Suomea. Taas kerran näki, että matkailulle on Suomessa valtavasti mahdollisuuksia. Moni on sen myös huomannut, koska maanteillä liikkui paljon vierasmaalaisissa rekistereissä olevia autoja ja torit olivat tulvillaan vieraita kieliä puhuvia ihmisiä. On puhdasta luontoa silmin kantamattomiin, hiljaisuutta ja rauhaa sitä haluaville, erilaisia korkealaatuisia tapahtumia pilvin pimein, korkeata teknologiaa syrjäkyliä myöten, turvallisuutta, kielitaitoisia ihmisiä, toimivaa infrastruktuuria ja omaperäistä kulttuuria idän ja lännen välissä. Ja paljon muuta!

Matkailun arvioidaan olevan maailman toiseksi nopeimmin kasvava "teollisuuden" ala. Ihmisten elintaso kasvaa hurjaa vauhtia väkirikkaissa maissa ja halu nähdä uutta ja erilaista on valtava. Vapaa-aika lisääntyy ja myös varakkaiden ja hyvätuloisten ja hyväkuntoisten eläkeläisten määrä kasvaa. Matkailuun siis kannattaa panostaa. Matkailu on vientitoimintaa, josta saatu vientieuro on aivan yhtä arvokas kuin tavaroiden viennistäkin saatu euro.

Matkailulla on jo nyt merkittävä vaikutus Suomen kansantalouteen. Matkailun kokonaiskulutus Suomessa on yli 9 miljardia euroa ja matkailun osuuden bruttokansantuotteesta arvioidaan olevan 2.4 prosenttia. Matkailun piirissä työskentelee yli 60 000 ihmistä. Alueellisestikin matkailu on erittäin merkittävä elinkeino, sillä matkailukeskuksista huomattava osa sijaitsee syrjäisillä alueilla. Joillakin pohjoisen alueilla matkailu on ainoa kasvua ja työllisyyttä luova elinkeino. Matkailu on työvaltaista ja tekniikan kehittyessäkin tulee säilymään sellaisena. Matkailu on pk-valtainen elinkeino, jossa toki on mukana suuriakin toimijoita varsinkin liikenteessä ja hotellitoiminnassa.

Matkailulla on huomattavia kerrannaisvaikutuksia muihin elinkeinoihin kuten rakennusteollisuuteen, elintarviketeollisuuteen, kauppaan ja monille muille palvelualoille. Matkailu on paikkasidonnaista, jonka työpaikkoja ei voida viedä ulkomaille matalapalkkamaihin.

Vasta viime aikoina on pääomavaltaisen teollisuustuotannon Suomessa alettu ymmärtää matkailun merkitys ja alettu arvostaa sitä sen taloudellista merkitystä vastaavalla tavalla. Nykyisen hallituksen ohjelmassa mainitaan sana matkailu ja tarve matkailuelinkeinon kehittämiseen. KTM:n matkailustrategiatyöryhmä on valmistellut matkailustrategian, joka julkistettiin viime keväänä ja jonka ajatusten toivotaan kantautuvan myös seuraavan hallituksen ohjelmaan.

Matkailuyrittäminen - niin kuin kaikki palveluyrittäminen - on taitolaji, jossa pienet asiat ratkaisevat. Matkailualalla toimii paljon pieniä, jopa harrastelijamaisia yrityksiä. Tarvitaan paljon lisää koulutusta ja osaamista, yhteistyötä ja verkostoja, positiivista palveluasennetta. Vaativa matkailukuluttaja haluaa tuotekokonaisuuksia ja valmiita matkailupaketteja. Ja neljä selkeätä vuodenaikaa avaa mahdollisuuksia mutta vaatii rohkeaa ideointia ja tuotekehittelyä.

Suomi on matkailuedellytyksiinsä nähden vielä aivan tuntematon maa. Toisaalta, kun ulkomaalainen tutustuu Suomeen, on vaikutelma poikkeuksetta erittäin myönteinen. Meidän itsemme pitää lopettaa ruikuttaminen siitä, että Suomi on kylmä ja pimeä maa, jossa aina sataa ja on loskaa. Vuodenaikojen suuret vaihtelut ovat vahvuuksia, jotka on opittava hyödyntämään. Uteliaat ja usein jo kaiken muun nähneet ihmiset hakevat erilaista.

Suomen kansainvälinen matkailumarkkinointi vaatii klustereiden rakentamista. Vientiteollisuuden vahvat brändit voidaan hyödyntää myös matkailussa. Voimakas kulttuurin ja musiikin vienti Nightwisheineen, Himeineen, Lordeineen, Rasmuksineen pitää osata käyttää hyväksi Suomi-matkailubrändin luomisessa.

Koulujen kesälomien ajoitus on kesämatkailun suuri ongelma. Kun koulut alkavat jo elokuun alkupuolella, pysähtyy kotimainen matkailu ja monet matkailuyrittäjät joutuvat sulkemaan ovensa vaikka ulkomaalaisten lomakausi on vasta kuumimmillaan. Siksi olisikin mitä järkevintä siirtää koulujen kesälomakautta pari-kolme viikkoa eteenpäin. Se lisäisi matkailua ja matkailutuloja sekä työllisyyttä alalla.

Seuraavan hallituksen ohjelmaan kannattaa kirjoittaa selkeä matkailun kehittämisen ohjelma. Korkea verotus on myös matkailun ongelma niin alkoholin, ruuan kuin energiankin osalta. Matalammalla verotuksella saataisiin tälläkin alalla korkeampi veron tuotto. Rahoitus uusiin hankkeisiin on ongelma ja myös teknologiaohjelmilla on käyttöä matkailussa.

Matkailu on tulevaisuuden kovia kasvualoja, siihen kannattaa vakavasti panostaa.

Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Arto Ojala

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot