Mainos
Mainos

Alma Media osti neljänneksen Ruotsin TV 4:stä

Aamulehti-yhtymä ja MTV ostavat 23,4 prosenttia Ruotsin johtavan kaupallisen televisiokanavan TV4:n osakkeista. Kauppahinta on noin 550 miljoonaa markkaa. Järjestelyn myötä Aamulehden ja MTV:n muodostamasta Alma Mediasta tulee TV4:n suurin osakkeenomistaja.

Ensi keväänä aloittavan Alma Median omavaraisuusaste on TV4:n osakkeiden oston jälkeen noin 50 prosenttia. Aamulehti-yhtymän tai MTV:n tämän vuoden tuloksiin kaupalla ei ole oleellista vaikutusta, yhtiöistä kerrotaan.

Aamulehden ja tulevan Alma Median toimitusjohtaja Matti Packalén katsoo osakekaupan avaavan houkuttelevan mahdollisuuden yhtiön televisiotoiminnan laajentamiseen uusille markkina-alueille. Hän huomauttaa, että Ruotsin talous on kasvussa, mikä lisää mainontaa. Ruotsin mediamarkkinoiden koko oli viime vuonna 13 miljardia kruunua. Tästä televisiomainonnan osuus oli runsaat 18 prosenttia, kun se vastaavasti oli Suomessa 21 ja Euroopassa keskimäärin 30 prosenttia. Kasvun varaa siis pitäisi olla.
-Pidän selvänä, että televisiomainonnan osuus Ruotsissa kasvaa lähivuosina. Tässä mielessä satsaamme TV4:n kohdalla kasvavaan yritykseen, Packalén toteaa.

Ulkomaat tähtäimessä?

Hän ei halua arvioida, kuinka suureksi televisiomainonnan osuus Ruotsissa voi nousta, mutta uskoo lukujen olevan vielä lähivuosina alempia kuin Suomesssa.
-Ruotsissa mainosrahoitteinen televisio on uudempi asia kuin meillä. Kummassakin maassa edessä on kuitenkin selvää kasvua. En näe mitään syytä, miksi meillä televisiomainonnan osuus ei voisi suhteellisen nopeasti nousta 25-30 prosenttiin, ja Ruotsissa tullaan hyvässä tuntumassa.

Packalén myöntää, että Alma Mediassa harkitaan ulkomaantoimintojen laajentamista myös jatkossa, ennen kaikkea lähialueille.
-TV4:n osakkeiden osto on ensimmäinen kerta, kun lähdemme laajasti liikkeelle maan rajojen ulkopuolelle, joten tässä riittää sulattelemista. Sähköinen media on kokonaisuudessaan kansainvälistymässä, joten kyllä meillä riittää kiinnostusta uusiinkin hankkeisiin.

Synergiaetuja pelissä

Ruotsin kasvavat mainosmarkkinat eivät ole Alma Medialle ainoa syy TV4:n osakkeiden hankkimiseen. Niin Packalén kuin MTV:n toimitusjohtaja Eero Pilkama korostavat järjestelyssä syntyvien synergiaetujen merkitystä.
Pilkaman mukaan kauppa avaa TV4:lle ja MTV:lle uudenlaisia yhteistyömahdollisuuksia.
-Jo varsin pian voidaan yhteisellä suunnittelulla kansainvälisissä ostoissa ja kotimaisessa ohjelmatuotannossa saavuttaa merkittäviä etuja kummallakin kanavalla, Pilkama arvelee.

Packalén huomauttaa, että järjestelyllä molemmat yhtiöt vahvistavat asemiaan valmistautumisessa digitaalisen television tuloon.
-Digitaaliaikaan siirtyminen lisää rajusti kanavien määrää, mutta ei vastaavassa suhteessa ohjelmasisältöjä. Yhteistyöllä pyrimme saamaan käyttöön lisäresursseja.

Alma Median ensi vuoden tulosta osakekauppa heikentää jonkin verran, koska poistojen määrä tuloslaskelmassa kasvaa. Kassavirtamielessä kaupan vaikutus on Packalénin mukaan positiivinen heti lähtövaiheessa.
Pörssissä Alma Media oli tiistaiaamun kuuma puheenaihe. Analyytikkojen piirissä arveltiin, että kauppa lisää kiinnostusta Aamulehden eli tulevan Alma Median osakkeita kohtaan.
(STT)


Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme