Mainos
Mainos

Talouselämä: Autokauppias Laakkosen tulos rysähti tappiolle – useita selityksiä, joista yksi kuulostaa yllättävältä

Suomen toiseksi isoimman autokauppiaan tulos sukelsi tappiolle, vaikka useimmat autokauppiaat tekivät viime vuonna vähintään kohtuullisia tuloksia. Asiasta kertoo Talouselämä.

Lehden mukaan yksi Laakkosen tappion selityksistä oli yllättävä: yhtiö joutui tekemään tavallista enemmän takuukorjauksia.

Talouselämä 500-selvitykseen mahtuneista autokauppiaista esimerkiksi Veho, Länsiauto, Kamux ja Rinta-Joupin autoliike tekivät kaikki vähintään kohtuullisia tuloksia. Sen sijaan Suomen toiseksi isoin autokauppias, 649 miljoonan euron liikevaihdon tehnyt Kauppahuone Laakkonen, menetti neljä prosenttia liikevaihdostaan ja yhtiön nettotulos painui neljä miljoonaa euroa tappiolle.

Talouselämän mukaan Laakkonen kertoo toimintakertomuksessaan tappiolle useita selityksiä, joista yksi kuulostaa ensin yllättävältä: "kannattavuuteen vaikutti negatiivisesti suurimpien merkkiedustustemme normaalia suurempi takuukorjausten määrä". Maahantuojien myöntämän takuun perusteella tehtävät työt maksaa maahantuoja. Miksi sitten takuutöiden suuri määrä tekee pahaa jälleenmyyjän tulokselle?

Talouselämän selvityksen mukaan selitys on takuutöistä maksettava hinta. Merkkikorjaamot nyhtävät kuluttajilta korkeita tuntiveloituksia niistä remonteista, jotka kuluttaja joutuu itse maksamaan. Maahantuojan maksamissa takuutöissä hintataso on ihan toinen, siis roimasti matalampi. Takuutöiden tekemisestä ei autokauppiaalle juuri jää katetta.

Kauppahuone Laakkosen suurimpiin merkkiedustuksiin kuuluu muun muassa dieselskandaalin aiheuttanut Volkswagen. Dieselvolkkareiden korjaaminen päästömääräysten mukaisiksi on teettänyt paljon työtä ja muutenkin takuutöitä on siunaantunut runsaasti saman konsernin tuotteille.

Laakkonen on myös erittäin suuri BMW:n jälleenmyyjä.

Takuutöiden kasvun lisäksi Laakkonen selitti heikkoa tulostaan myös "laskusuhdanteisella markkinatilanteella useilla keskeisillä yhtiön edustamilla automerkeillä". Vaihtoautokaupan kiristynyt kilpailutilannekin vaikutti, samoin yhtiön iso organisaatiouudistus.

Artikkelia korjattu 2.6.2018 kello 10: Alkuperäinen artikkeli pohjautui Talouselämä-lehden toimittajan Ismo Virran artikkeliin, ei Kauppalehden, kuten jutussa aiemmin kerrottiin. Talouselämä on lisätty otsikkoon sekä artikkeliin on lisätty linkki Talouselämän juttuun sekä lyhennetty MTV:n sivuilla julkaistua artikkelia. Jutun asiasisältöön ei tullut muutoksia tai korjauksia. 

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme