Mainos
Mainos

Finnair valitsi Airbusit

Finnair valitsi uudeksi Euroopan-liikenteen konetyypiksi eurooppalaisen Airbus 320 -koneperheen. Yhtiön hallitus antoi tänään valtuutuksen kahdentoista koneen perustilauksen aiesopimukselle.

Kolmelle tilivuodelle jakautuvan hankinnan kokonaisarvo on noin kaksi miljardia markkaa. Tarkka summa riippuu lopullisesti vasta myöhemmin sovittavasta konevalikoimasta.

Sopimukseen sisältyy optio tilata lisää 24 samaan koneperheeseen kuuluvaa konetta. Tilattavassa koneperheessä on kolme konekokoa. Pienin koneista on 126-paikkainen, keskimmäiseen kokoon mahtuu 153 tuolia ja suurin on 188-paikkainen.

Airbusin ohella konetilauksista kisasi amerikkalainen Boeing. Myös sen tarjoamaan 737 -koneperheeseen olisi kuulunut kolme konekokoa.

Finnair korvaa uusilla koneilla Euroopan-liikenteessään vähitellen käytöstä poistuvat kaksitoista 121-paikkaista DC-9-konetta. Ensimmäiset kaksi tilattavaa konetta ovat 188-paikkaisia. Ne tulevat liikenteeseen vuoden 1999 alussa.

Airbus toimittaa koneet noin neljän koneen vuositahdilla vuoteen 2001 mennessä. Finnair tekee päätökset kulloinkin toimitettavan koneen koosta liikennetarpeen mukaan.

Koneiden moottoreista päätetään myöhemmin. Tarjolla on kaksi vaihtoehtoa, joista molemmat täyttävät tiedossa olevat melu- ja päästöarvot kirkkaasti. Molemmat myös kuluttavat selvästi vähemmän polttoainetta kuin nykyisin käytössä oleva kaksimoottorikalusto.

Kokonaisarvio ratkaisi valinnan

Finnairin ratkaisu Airbusin hyväksi perustui kokonaisarviointiin. Yhtiön johdon näkemys valinnasta oli yksimielinen. Airbusin koneet sopivat Finnairin liikenteeseen erittäin hyvin.

Hyvien ominaisuuksien lista on pitkä: koneet ovat asiakaspalvelun kannalta tilavia, matkustusmukavuudeltaan korkeatasoisia, tarjoomojärjestelyt toimivat ja lentäjien ja matkustamohenkilökunnan työtilat ovat hyvät.

Lisäksi koneperheen tekniikasta on usean vuoden hyviä käyttökokemuksia. Kaikissa kolmessa konetyypissä on samanlainen huippumoderniksi luonnehdittu ohjaamo, samat moottorit ja samanlainen siipirakenne. Ohjaajat voivat lentää kaikkia kolmea konetyyppiä samalla koulutuksella.

Airbusin 320-perheen koneita on nykyisin käytössä yli 650 eri puolilla maailmaa 63 lentoyhtiöllä.
(STT)

Huom! Uusi StreamWorks ohjelma valitsee nopeuden automaattisesti internetyhteytesi mukaan.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme