Mainos
Mainos

Huoli poliittisesta ilmapiiristä jarruttaa Venäjän-kaupan kasvua

Suosi venäläistä -toimien pelko rajoittaa muun muassa suomalaisyritysten investointeja.

Suuri osa Venäjällä toimivista suomalaisyrityksistä suhtautuu tulevaisuuteen melko valoisasti. Suomalais-Venäläisen kauppakamarin (SVKK) kyselyn mukaan reilut puolet uskoo liiketoimintansa kasvavan itärajan takana seuraavan puolen vuoden aikana.

Kyselyn tuloksissa voisi olla roimempiakin kasvuodotuksia, jos poliittinen epävarmuus ei aiheuttaisi epäluuloa ja varovaisuutta suomalaisyrityksissä. Varaa nimittäin vielä olisi: Venäjän-kaupan huippuvuosista ollaan esimerkiksi vientiluvuissa vielä kaukana.

Poliittinen epävarmuus ja sanktiot ovat nyt kyselyn mukaan suurin ongelma Venäjällä toimiville yrityksille. Aiemmissa kyselyissä esimerkiksi ruplan kurssi ja tulliin liittyvät ongelmat ovat olleet isompia pulmia.

– Poliittiset kriisit tai välien kiristyminen realisoituvat uusina kaupan esteinä tai sanktioina, selittää SVKK:n toimitusjohtaja Jaana Rekolainen.

Kyselyn mukaan lähes puolet yrityksistä on huomannut Venäjän tuonninkorvauspolitiikan ja protektionististen toimien vaikuttavan toimintaansa. Rekolainen kertoo, että nykyään esimerkiksi julkisissa hankinnoissa venäläisyritykset saavat suoraan 15 prosentin hintaedun verrattuna ulkomaisiin yrityksiin. Samaten julkiselle puolelle ei hankita nyt lainkaan ulkomaisia huonekaluja.

Investointihalut hiipuvat

Epävarmuus näkyy etenkin investoinneista pidättäytymisenä. Venäjän kohentuneesta taloustilanteesta ja piristyneestä kaupasta huolimatta investointeja tehneiden yritysten määrä on kyselyn mukaan hienoisessa laskussa. SVKK:n kevään kyselyssä neljäsosalla vastaajayrityksistä oli investointiaikeita, nyt vain viidesosalla.

Viennissä ja tuonnissa kasvu on kyselyn mukaan selvää. 45 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoo viennin lisääntyneen kuluneiden kuuden kuukauden aikana. Tuontilukujen kasvusta kertoi 35 prosenttia vastanneista. Luvut ovat korkeampia kuin kevään kyselyssä.

Tutkimukseen vastasi 288 kauppakamarin jäsenyritystä. Tutkimuksen toteutti puhelinhaastatteluina 13.9.–20.10. Taloustutkimus.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme