Mainos
Mainos

Kaupan hintakilpailu lisääntyi Lidlin tultua

Saksalaisen Lidl-ketjun saapuminen Suomen markkinoille on näkynyt vähittäiskaupassa hintojen alenemisena.

Kaupan kansainvälistyminen on lisännyt vähittäiskaupan hintakilpailua Suomessa, ilmenee tuoreesta tutkimuksesta.

Ensimmäisenä markkinoille tuli saksalainen Lidl vuonna 2002. Tutkimuksen mukaan uuden kilpailijan vaikutus on näkynyt erityisesti sen myymälöiden läheisyydessä. Hinnat laskivat ja myymälöiden määrä nousi. Uusi kilpailija siirtyi alueiden hintavertailussa kärkeen, mutta hintoja laskivat myös vanhat kilpailijat.

Myös suomalaiset kaupparyhmät ovat kansainvälistyneet. Ne ovat hakeutuneet Baltiaan, missä ne ovat kisanneet hinnoilla entisten toimijoiden kanssa eli toimineet kuten Lidl Suomessa.

Kauppa- ja teollisuusministeriön toimeksiannosta tehdyn selvityksen vähittäiskaupan kansainvälistymistä on tehnyt LTT-Tutkimus. Tutkimusta rahoitti myös Päivittäistavarakauppa ry.

(MTV3-STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme