Mainos

Kaupan hintakilpailu lisääntyi Lidlin tultua

Saksalaisen Lidl-ketjun saapuminen Suomen markkinoille on näkynyt vähittäiskaupassa hintojen alenemisena.

Kaupan kansainvälistyminen on lisännyt vähittäiskaupan hintakilpailua Suomessa, ilmenee tuoreesta tutkimuksesta.

Ensimmäisenä markkinoille tuli saksalainen Lidl vuonna 2002. Tutkimuksen mukaan uuden kilpailijan vaikutus on näkynyt erityisesti sen myymälöiden läheisyydessä. Hinnat laskivat ja myymälöiden määrä nousi. Uusi kilpailija siirtyi alueiden hintavertailussa kärkeen, mutta hintoja laskivat myös vanhat kilpailijat.

Myös suomalaiset kaupparyhmät ovat kansainvälistyneet. Ne ovat hakeutuneet Baltiaan, missä ne ovat kisanneet hinnoilla entisten toimijoiden kanssa eli toimineet kuten Lidl Suomessa.

Kauppa- ja teollisuusministeriön toimeksiannosta tehdyn selvityksen vähittäiskaupan kansainvälistymistä on tehnyt LTT-Tutkimus. Tutkimusta rahoitti myös Päivittäistavarakauppa ry.

(MTV3-STT)

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot