Mainos
Mainos

Kilpailu kodinkonemarkkinoilla kiristyy

Kilpailu kodinkoneiden kaupassa on kiihtymässä hintasodaksi. Uusin tulokas Hot-ketju ilmoittaa selkeästi kilpailevansa hinnalla. Ketjun takana ovat SOK ja saksalainen Brinkmann-yhtiöt.

Hot tavoittelee Suomesta 15 prosentin markkinaosuutta, suurmyymälöitä nousee kaksitoista vuoteen 2002 mennessä. Suurketjujen rynnistys ei kuitenkaan lopu tähän, syksyllä rantautuu ruotsalainen Onoff-ketju ja tulossa on vielä muitakin.

Suuryhtiöiden silmissä markkinaosuus on helppo napata löysiin ketjuihin kuuluvilta ja pieniltä liikkeiltä. Suurin osa Suomen 600 erikoisliikkeestä pyörittää alle 7 miljoonan markkaan liikevaihtoa. Arviolta kolmasosa kodinkonekaupoista putoaa pelistä pois lähivuosien aikana.

Kilpailu ajaa huoltoyritykset ahtaalle

Kodinkonemarkkinoiden kiristyvä kilpailu on ajanut alan huoltoyritykset ahtaalle. Kansainvälisten kodintekniikkaketjujen hintasota on laskenut tuotteiden hinnat niin alas, ettei videoiden, televisioiden ja radioiden kunnostus useinkaan enää kannata.

Kuluttajille suurmyymälöiden hintakilpailu sen sijaan tietää hyvää, sillä kodintekniikkaa voi ostaa entistä edullisemmin.

(MTV3)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme