Mainos
Mainos

Kuluttajat entistä tyytyväisempiä palveluiden hintatasoon

Kuluttajien tyytyväisyys palvelujen hintatasoon on kasvanut melkein kaikilla palvelualoilla. Asiakkaat antavat entistä paremman arvosanan myös palvelujen hinta/laatusuhteesta ja hintatietojen saatavuudesta.

Tiedot käyvät ilmi Kuluttajaviraston Taloustutkimuksella teettämästä kyselytutkimuksesta, jossa selvitettiin ihmisten mielipiteitä yhteensä 34:stä eri palvelualasta. Hintatekijöiden lisäksi kuluttajat arvioivat palvelun ystävällisyyttä, ammattitaitoa, luotettavuutta, nopeutta ja aukioloaikoja. Nämä palveluiden laatutekijät ovat jo aikaisemmissa tutkimuksissa saaneet varsin hyviä arvosanoja. Yksityisistä aloista ykköseksi nousi autokatsastus, jonka palveluun on tyytyväisiä 88 prosenttia haastatelluista. Listan kärkipäässä ovat myös jalkinekorjaamot, parturit ja kampaamot, päivittäistavarakauppa ja kosmetologit. Hyviä nousijoita ovat olleet myös yksityinen hammashoito ja postipalvelut. Listan häntäpäästä löytyvät asunnon korjaus, asunnon ja kiinteistönvälitys, asianajotoimistot ja kodinkonehuolto.

Laatu korostuu lähikontaktissa

Vaikka palveluiden hintatekijöihin ollaankin keskimäärin tyytyväisempiä kuin edellisessä mittauksessa vuonna 96, huomautettavaakin löytyy. Haastateltujen mielestä hintatietojen saatavuus on heikentynyt sähkö- ja energiayhtiöillä, asunnon korjauksessa, takseissa ja asianajotoimistoissa. Palveluiden laatutekijät, varsinkin ystävällisyys, ammattitaito ja luotettavuus, olivat korkeimmillaan niillä aloilla, joissa ihmiseen "käydään käsiksi". Tällaisia aloja ovat ennen kaikkea parturi-kampaamot, kosmetologit, hautaustoimistot, yksityinen hammashoito ja yksityiset lääkäriasemat. Hintatekijöitä arvioitaessa nämä alat eivät kuitenkaan saaneet yhtä hyviä pisteitä.

Posti parantanut palveluaikojaan

Varsinkin aukioloaikojen kohdalla posti paransi sijoitustaan edelliseen mittaukseen verrattuna. Nyt 82 prosenttia kansalaisista on tyytyväisiä postin aukioloaikoihin, kun vuonna 96 vastaava luku oli vain 74 prosenttia. Kauko- ja paikallisjunaliikenne on nyt ensimmäistä kertaa erotettu omiksi aloikseen. Kaukojunat saavatkin laatutekijöistä paikallisjunia paremman arvosanan. Autokatsastus ei saanut parhaita pisteitä millään yksittäisellä mittarilla mitaten. Se sijoittui kuitenkin sekä hinta- että laatutekijöillä arvioiden tasaisesti listan kärkipäähän. Tutkimusta varten haastateltiin touko-kesäkuussa kahtatuhatta 15-74 -vuotiasta suomalaista.

(STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme